سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا همچون مار است سودن آن نرم و هموار ، و درون آن زهر مرگبار . فریفته نادان دوستى آن پذیرد ، و خردمند دانا از آن دورى گیرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :9
کل بازدید :61844
تعداد کل یاداشته ها : 55
103/1/31
8:30 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
shahbazi[311]
عضو انجمن جامعه شناسی ایران

خبر مایه
پیوند دوستان
 
alone upturn یعنی تغییر مطلوب دلبری مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام گل باغ آشنایی بلوچستان رود تنها نیست عاشقانه دلدارا عاطفانه تنهایی......!!!!!! ashegh پیامنمای جامع حامیان دکتر محمد باقر قالیباف پوست مو زیبایی zibaroo زیبارویان پارسی دلـتنگــ همیـشـگـــــــــی دلتنگ احساس تو محمدمبین احسانی نیا *bad boy* مرام و معرفت The best of the best هدهد دل شکســــته har an che az del barayad منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش روی بال فرشته ها ترخون کرمان ✿✘ یـہ دُنیــآ دِلَـم گـِرفـتـِہ ✘✿ عمارمیاندواب نت سرای الماس تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم سیرت پیشگان دختر و پسرای ایرونی وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده) من ودنیا عشق پاک mordan شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة عاشقانه ها پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش آشنایی قلبی خسته ازتپیدن بهار عشق دانلد اهنگ های جدید ღღشاید حال دلم خوب شودღღ ♥ღردپای عشق♥ღ EshGhrOyaIimAn ❤خاکســـــــتر عشـــق❤ پاتوق سرا مقاله های تربیتی آموزش تست زدن کنکور vagte raftan کمپین حمایت از باقری لنکرانی صداقت متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. ☻☺♫ روشنک خانم ☻☺♫ دقایق قصه های شب برای کوچولوها روزهای شیرین صدای نی ریز تک صلیب عشق ܓܨ☆ سکــــــوت بــــاران ☆ ܓܨ بسوی ظهور تنهـــــایــــے ____نازیانه_____ ترانه عشق کور آنجا که عقاب پر بریزد عکس ، مدل لباس جدید جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی معماری عاشقانه

آغاز رزرو اینترنتی مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان

شنبه 9 اسفند 1393 ساعت 09:19

رزرو اینترنتی مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان از روز یکشنبه 10 اسفند آغاز شده و تا 20 اسفند ادامه دارد و زمان پذیرش مسافران در مراکز اسکان از عصر 28 اسفند لغایت 12 فروردین 94 است.
آغاز رزرو اینترنتی مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان

به گزارش افکارنیوز ، سایت اسکان به نشانی eskan.medu.ir به منظور رزرو مراکز اسکان توسط فرهنگیان از یکشنبه 10 اسفند فعال شده و تا 20 اسفند برای رزرو قابل مراجعه است.

فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از پیش بینی 180 مرکز آموزشی و رفاهی، 300 اردوگاه، 50 مرکز پردیس فرهنگیان، تعداد 700 پایگاه، 10 هزار و 800کلاس و 21 هزار و 500 نفر عوامل اجرایی برای اسکان نوروزی فرهنگیان طی نوروز 94 خبر داد و گفت: فرهنگیان می توانند برای دریافت اطلاعات لازم و رزرو اینترنتی مدارس و مراکز آموزشی، رفاهی تحت پوشش طرح اسکان از دهم اسفند لغایت بیستم ماه جاری به نشانی eskan.medu.ir مراجعه کنند.

سیاری پیش بینی ستاد بحران به منظور رفع مشکلات در مواقع ضروری و خاص و پیش بینی بیمه مسئولیت برای اماکن، میهمانان فرهنگی و عوامل اجرایی را از دیگر اقدامات آموزش‌وپرورش برای نوروز 94 برشمرد.

ستاد مرکزی و پایگاه‌های استانی مسئول پاسخگویی و راهنمای تلفنی میهمانان نوروزی معرفی و شماره تماس 11-82287010 -021 ستاد مرکزی پاسخگوی میهمانان در ایام تعطیلات نوروز است.

زمان پذیرش مسافران فرهنگی از عصر 28 اسفند لغایت 12 فروردین 94 است.مدت زمان اسکان مهمانان در مدارس 3 روز بوده و در صورت وجود ظرفیت با تایید پایگاه‌ها اسکان این مدت قابل تمدید است.

** درجه بندی مدارس و نحوه پذیرش مهمانان


مدارس تحت پوشش ستاد اسکان به 4 دسته تقسیم می‌شوند.

مدارس گروه ویژه: مدارسی هستند که دارای اتاق‌های مجهز به تخت، فرش، یخچال، تلویزیون، وسایل گرمایشی و سرمایشی، پتو و بالش است ( حمام و آشپزخانه مشترک)

مدارس گروه الف:‌مدارسی هستند که دارای اتاق‌هایی مجهز به فرش، پتو،‌بالش، خنک کننده و گرمازا،‌یخچال و تلویزیون اختصاصی هستند و حمام و آشپزخانه مشترک است.

مدارس گروه ب: مدارسی هستند که دارای اتاق‌های مجهز به فرش،‌پتو،‌بالش، وسایل خنک کننده و گرمازا هستند. یخچال،‌تلویزیون،‌حمام و آشپزخانه به صورت مشترک است.

مدارس گروه ج:‌مدارسی هستند که دارای اتاق‌های مجهز به فرش یا موکت و حتی الامکان پتو بوده و یخچال، اجاق گاز و تلویزیون مشترک است.

تعرفه مدارس با شرایط خاص از جمله نزدیکی به مراکز زیارتی و سیاحتی با تایید ستاد اسکان یک درجه بالاتر محاسبه می‌شود.

** تعرفه اسکان


کلاس‌های ویژه برای 1 تا 5 نفر هر شب 25 هزار تومان. کلاس‌های گروه الف 22 هزار تومان. گروه ب 16 هزار تومان. گروه ج 12 هزار تومان و برپایی چادر در محل اسکان 6 هزار تومان.

تعرفه مازاد بر 5 نفر در هر کلاس به ازای هر نفر بالاتر از 7 سال:‌کلاس‌های ویژه سه هزار و 500 تومان. کلاس‌های گروه الف سه هزار تومان. کلاس‌های گروه ب دو هزار و 500 تومان. کلاس‌های گروه ج یک هزار و 500 تومان.

کلاس‌های دانشجویی دارای امکاناتی همچون یخچال،‌تلویزیون،‌ فرش، پتو و بالش 22 هزار تومان و خوابگاه‌های دانشجویی با اتاق‌های 5 نفره 35 هزار تومان.

اسکندر شهبازی گهروئی


  
  
پرستاران درگیر مشکلات معیشتی
وقتی باز هم صدای پرستار را نشنیدند
وقتی باز هم صدای پرستار را نشنیدند
 

پرستاری در دین اسلام از آن شغل‌های سفارش شده و قابل احترام است. در واقع هر چند مثل‌هایی مانند معلمی شغل انبیاست برای پرستاران وجود ندارد اما همواره کار سخت و دشوار پرستاران در تیمار بیماران مورد توجه دین اسلام بوده است تا جایی که ریشه و منشأ کرامت پرستاری از دین سرچشمه می‌گیرد و حضرت زینب‌(س) منشأ این کرامت به حساب می‌‌آید حتی در غرب نیز مادر ترزا از کلیسا سرچشمه گرفته است یعنی در جوامع غربی یک راهبه را به عنوان منشأ عظیم پرستاری به جهان شناسانده‌اند.
با این حال اما سال‌هاست که پرستاران در کشور به خوبی حمایت نمی‌شوند و همیشه با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. از نداشتن تعطیلی و شیفت‌های کاری شبانه گرفته تا استخدام نشدن و نداشتن حقوق و مزایای مناسب همه و همه از مشکلاتی است که این قشر زحمتکش همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و فریادرسی هم برای آن‌ها نیست که نیست. این در حالی است که هر سال با نزدیک شدن روز پرستار بازار وعده‌ها داغ می‌شود و پرستاران امیدوار می‌شوند اما با گذشت چند ماه همه چیز فراموش می‌شود و دوباره روز از نو روزی از نو مصداق می‌یابد.

روز پرستار و وعده‌های مسئولین
امسال نیز با نزدیک شدن روز پرستار وعده‌های مسئولین آغاز شد. به عنوان مثال، وزیر کار در مراسم بزرگداشت روز پرستار با اشاره به زحماتی که پرستاران متحمل می‌شوند گفته: پرستاری که باید به وضع جسمی و روحی یک بیمار رسیدگی کند حتماً باید دارای روحی آرام باشد و داشتن رضایت شغلی لازمه این روح آرام است.
او همچنین خطاب به پرستاران تاکید کرده: یقین داشته باشید که صدایتان را می‌شنویم و از مسایلتان با خبریم. با گفت‌وگو و مفاهمه می‌توانیم مسایل را پیش بریم. نباید فرصت تاریخی پیش آمده در حوزه سلامت را با برخی اقدامات به نارسایی تبدیل کرد.
وزیر رفاه افزوده: اگر نمی‌توان به یکباره کار بزرگی را انجام داد اما تصور نکنید که ما شما را درک نمی‌کنیم. ما صدای شما را می‌شنویم و درک و شناخت مناسبی از مشکلاتتان داریم.
وی همچنین مساله حقوق و دستمزد در گروه پرستاری را مطرح کرد و گفت: در نظام بیمارستانی باید مسائل پرستاری را جست‌وجو و مشکلات آن را حل کرد. به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همچنین کارکار‌شناسی این موارد محقق خواهد شد. نمی‌توان پرستاری را فارغ از نظام حقوق، دستمزد و نظام اداری کشور در نظر گرفت. در این مساله باید همه وجوه در نظر گرفته شود. امیدواریم گاید‌لاین‌های مربوطه سریع‌تر تعریف شوند. به این ترتیب شفافیت بیشتری در این زمینه به وجود خواهد آمد.
از سوی دیگر، این نوع سخنان امیدوارکننده به مجلس هم رسیده است تا جایی که به تازگی، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در‌خصوص کار سخت پرستاران گفته: بیشتر وظیفه در سیستم درمانی کشور در بیمارستان‌ها به عهده پرستاران است و اگر تصور کنیم که سیستم درمانی بدون وجود تیم پیراپزشکی کارآمد موفق می‌شود اشتباه کرده‌ایم.
دکتر سیامک مره‌صدق تاکید کرده: در ایران همیشه روی سیستم درمان محور تعریف شده است درحالی که نقش موثر پرستاران در درمان نادیده گرفته شده است. در دورانی که طرح جامع پرستاری به تصویب رسید هم شاهد عدم توجه به پیراپزشکی بودیم و به دلیل پایین‌بودن دستمزد پرستاران مجبور بوده و هستند که در دو شیفت و بعضا در سه شیفت کار کنند و مسلما این حجم کار آن‌ها را فرسوده کرده و کیفیت کار پرستاران را پایین می‌آورد. او به مشکلات این حوزه اشاره کرده و گفته: عدم پیش‌بینی منابع لازم در بخش بیمه برای پرداخت تعرفه‌های خدمات پرستاری و عدم وجود نیرو‌ها در پیراپزشکی در سیستم درمانی به اندازه نیاز از مشکلات این بخش است.
وزیر بهداشت نیز در پیامی خطاب به پرستاران گفته: با اعتقادی که به حرفه پرستاری دارم، پیگیری مسایل پرستاری را با جدیت در دستور کار قرار داده‌ام.
وزیر بهداشت در این پیام با یادآوری اینکه هیچ مسئول منصفی منکر آن نیست که از نظر استانداردهای پرستاری تعداد پرسنل فداکار پرستار، نصف نیاز کشور است، افزود: خود را موظف می‌بینیم تا دغدغه‌های مبتنی بر امنیت شغلی و نظام پرداخت عادلانه از جمله طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را به‌عنوان روشی برای اجرای تعرفه‌های پرستاری به صورت بسته‌ های خدمتی در بالین ادامه دهیم. علاوه بر این نحوه باز توزیع درآمد بیمارستان‌ها را ابلاغ کردم تا با اجرای آزمایشی آن ظرف دو سه ماه، ایرادات و اشکالات شناسایی و برطرف شود.
در هر حال، با وجود این سخنان و با وجود اینکه وزیر کار صراحتا اعلام کرده صدای پرستاران را می‌شنوند اما عمدتا تجربه نشان داده صدای پرستاران هرگز شنیده نمی‌شود و یا اگر هم شنیده می‌شود توجهی به آن نمی‌شود.

در دولت دهم به پرستاران چه گذشت؟
هنوز از یاد‌ها نرفته که 4 سال پیش محمود احمدی‌نژاد که به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار در جمع پرستاران سخن می‌گفت با بیان اینکه شرایط کار پرستاری در نظام سلامت کشور ارتقای چشمگیری داشته است ازمرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت وقت خواست هر چه زود‌تر آگهی استخدام 23 هزار پرستار را که مورد نیاز جامعه بهداشت و درمان کشور است منتشر کند.
هر چند، پرستاران بعد از این دستور رئیس دولت و تاکید وزیر منتظر بودند تا بلافاصله اجرای آن را شاهد باشند اما نزدیک به دوماه بعد غضنفر میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به عدم تحقق وعده احمدی‌نژاد گفت: از مجموع 600 هزار کادر بهداشتی که خدمات سلامت به مردم می‌دهند 50 درصد پرستار و تنها 7/7 درصد پزشکان هستند. اما معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با کارشکنی از عملی شدن این وعده جلوگیری می‌کند!

وضعیت پرستاران در دولت یازدهم
با روی کار آمدن دولت جدید نیز اوضاع پرستاران بهتر نشدچرا که امسال نیز همانند سال‌های گذشته بودجه لازم برای حوزه پرستاری در لایحه بودجه 93 دیده نشد و دو قانون مهم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری در بودجه سال آینده فاقد پیش‌بینی بودجه‌ای لازم هستند. این درحالی است که با گذشت هفت سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره‌وری، هنوز این قانون اجرایی نشده است.
کار به جایی رسیده است که، مسئولان جامعه پرستاری بار‌ها نسبت به مهاجرت پرستاران یا کناره‌گیری آنان از شغلشان به دلیل فشار کاری و کم‌توجهی مسئولان در پرداخت معوقات هشدار داده‌اند.
این هشدار‌ها در حالی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وضع همه کشور‌ها به جز افغانستان از نظر تعداد پرستار، از ایران بهتر است، گفته: به ازای هر یک هزار نفر در کشور، 2/1 پرستار و برای بخش روان، چهار صدم پرستار وجود دارد.
سیدحسن‌هاشمی در مراسم بزرگداشت روز پرستار تاکید کرده: در ترکیه به ازای هر تخت 8/2، در کشورهای اروپایی 8 و در ژاپن 13 پرستار وجود دارد، درحالیکه در ایران به علت کمبود پرستار، یک پرستار اورژانس 15 ساعت در روز کار می‌کند. او تاکید کرد: وزارت بهداشت برای 7هزار نیرویی که لازم داشته، فقط مجوز استخدام 27 نفر را دریافت کرده است.
وزیر بهداشت گفته: حقوق 95 هزار پرستار را وزارت بهداشت از جیب مردم پرداخت می‌کند زیرا این پرستاران ردیف بودجه‌ای ندارند و لازم است دولت و مجلس در این زمینه تدبیری بیندیشند.
با این حال اما هنوز نه خبری از قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در 6 تیرماه 1386 با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و امروز بعد از گذشت7 سال و 8 ماه، پرستاران همچنان چشم ‌انتظار اجرایی شدن است، شده است و نه خبری از استخدام پرستارانی که با مشکلات معیشتی و اقتصادی زیاد و کار سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند و اعصاب و روان ان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

صدای پرستاران به گوش نرسید
به این ترتیب است که پرستاران همچنان درگیر مشکلات معیشتی و شغلی خود هستند اما حتی اجازه داده نشد نامه آن‌ها به دست حسن روحانی برسد. ماجرا هم از این قرار است که در بازدید روحانی از بیمارستان امام خمینی در اوایل سال پرستاران نامه‌ای نوشتند که به دست رئیس‌جمهور نرسید و به وزارت بهداشت ارجاع شد.
در آن روز‌ها دبیرکل خانه پرستار، محمد شریفی‌مقدم با اشاره به نامه پرستاران که برای رئیس جمهور نوشته بودند، گفت: نمایندگان پرستاری می‌خواستند این نامه به دست شخص رئیس‌جمهور داده شود اما متاسفانه این خواسته عملی نشد و قرار شد این نامه به رویت وزیر بهداشت برسد.
و حالا هنوز هم این ناامیدی‌ها ادامه دارد چرا که کوچک‌ترین خواسته پرستاران که قانون تعرفه‌گذاری است همچنان در کماست و اعتراضات به ان ادامه دارد تا جایی که جمعی از پرستاران در اعتراض به عدم پرداخت حق و حقوقشان صبح روز دوم اسفند مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
یکی از پرستاران تجمع‌کننده در‌خصوص دلیل این تجمع گفت: ما خواستار اجرای بدون قید و شرط قانون بر زمین مانده تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران، اجرای کامل قانون ارتقای بهره‌وری و اجرای عدالت در پرداخت حق و حقوقمان هستیم. قانونی که هنوز اجرایی نشده تا کمیبه مشکلات معیشتی پرستاران پایان دهد. (اسکندر شهبازی گهروئی)


93/12/5::: 10:32 ص
نظر()
  
  
آیت‌الله موحدی‌کرمانی تعصب گروه و جناح‌گرایی باید در میان اصولگرایان از بین برود

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر اصولگرایان به جناح‌گرایی روی بیاورند خطرناک بوده و این مانع مهم وحدت اصولگرایان است و تعصب گروه و جناح‌گرایی باید در میان اصولگرایان از بین برود.
به گزارش فارس، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در حاشیه مراسم اختتامیه همایش جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در تمام موارد فصل‌الخطاب است، افزود : در مورد مذاکرات نیز تیم مذاکره‌کنندگان باید به رهنمودهای رهبری چشم بگویند. وی عنوان کرد: دولت یازدهم در حوزه فرهنگ آنگونه عمل کرده که باید بگویم دولت توفیق عملکرد کامل و بهتر داشته باشد. وی با اشاره به تلاش اصلاحات برای هجمه به شورای نگهبان در انتخابات‌ها گفت: اصلاحات و جریانات منتصب به آنها در گذشته چنین اقداماتی انجام می‌داده‌اند و محصول تلاش آنها به زیان خودشان بوده است.


93/12/3::: 1:25 ع
نظر()
  
  
امروز در اوج ترافیک گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو
ادامه رایزنی‌ها با دیدار دوباره ظریف و کری
عراقچی: به دنبال نوآوری در مذاکرات هستیم
ادامه رایزنی‌ها با دیدار دوباره ظریف و کری
 

روز دوم گفت‌وگوهای هسته‌ای با همان ترافیک رایزنی‌های سه‌جانبه ایران، اروپا و آمریکا دیروز نیز پشت سر گذاشته شد البته این دور از گفت‌و‌گوها صرفا در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور و هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی اتجام شد و دو ساعت و نیم به طول انجامید.
این دور از گفت‌وگوها در حالی همچنان ادامه دارد که بازهم در کانون توجه رسانه‌ها و لنزهای دوربین آنها قرار گرفت البته داغی این اخبار با ورود ظریف و رایزنی امروز وی با همتای امریکایی‌اش به نقطه جوش خواهد رسید. همچنین دور جدید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای شاهد میهمانانی از ایران که به تیم مذاکره کشورمان پیوستند نیز بود چنانچه حسین فریدون، دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز به جمع مذاکره‌کنندگان ایرانی در ژنو پیوسته است. محمدعلی حسینی، مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای، علت حضور فریدون در ژنو را "انجام مشورت‌ها و هماهنگ‌های لازم در طول مذاکرات فعلی" عنوان کرد.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از دیگر کسانی بود که به ژنو سوییس رفت و ادامه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را وی دیروز با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، ادامه داد.
رایزنی صالحی با وزیر انرژی امریکا در حالی صورت گرفت که مشخص است بحث‌های فنی از جمله میزان غنی‌سازی تـعداد سانتریفیوژها در این دور از گفت‌وگوها مورد تاکید دو طرف است تا در این زمینه به نتیجه نهایی برسند. چنانچه پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقامات غربی درباره حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ژنو نوشت: «انتظار می‌رود آنها درباره تعداد سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران (در توافق نهایی هسته‌ای)، میزان مواد غنی شده که می‌تواند ذخیره کند، نوع تحقیق و توسعه در رابطه با غنی‌سازی و آینده رآکتور آب سنگین بحث و گفت‌وگو کنند.
در همین حال پیرامون آنچه تاکنون در ژنو گذشته سید‌عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه مذاکرات به مراحل جزئی رسیده است، گفت: پس از یک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزئیات شویم به ویژه اینکه قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزئیات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم.
عراقچی افزود: این شرایط ایجاب می‌کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شود.
معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که مذاکرات، جمعه و دیروز در سطح معاونان و کارشناسان وزارت خارجه ایران و آمریکا برگزار شد، تصریح کرد: امروز هم جلسه‌ای با 1+5 خواهیم داشت که در آن‌ معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی حضور خواهند یافت. وی فضای روز نخست مذاکرات را مثبت و جدی توصیف کرد و افزود: این به معنی‌ آن نیست که پیشرفت‌های فوق‌ العاده‌ای داشته‌ایم، اما بحث‌ها نزدیک و فشرده دنبال می‌‌شود. معاون وزیر خارجه تاکید کرد: به دنبال نوآوری و تحولات در نحوه و شکل مذاکرات هستیم تا به کارها در مذاکرات سرعت دهد.
در کنار رسانه‌های داخلی و اظهارات برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بر فضای مثبت مذاکرات و امید به توافقی نهایی برخی رسانه‌های امریکایی نیز از احتمال تدوین پیش‌نویس توافق جامع تا دهم فروردین 94 خبر داده‌اند.
فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «پیتسبرگ پست گزت» که طی یادداشتی در زمینه «مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+ 5» نوشته مذاکرات ایران و گروه 1+5 وارد مرحله حساس و مهمی شده‌‌اند.
البته سیاست اغراق و بزرگنمایی با کمی دروغ که همیشه چاشنی رسانه‌های امریکایی بوده در این یادداشت نیز به چشم می خورد چنانچه این یادداشت در پایان با اشاره بر دلایل حصول عزم در توافق بین طرفین درگیر مذاکرات نوشته شده از جانب ایران، این کشور خواهان در هم زدن تحریم‌های غرب که بر شهروندانش فشار وارد کرده است، می‌باشد. برای آمریکا نیز مهمترین مورد شکاف اقتصادی و سیاسی در رابطه با ایران است که از انقلاب سال 1979 میلادی ایجاد است و این موارد با از بین رفتن تهدید ایران هسته‌ای رفع می‌شود و احتمالا «جان کری» وزیر خارجه آمریکا سوار اسب مراد خواهد شد.
«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری روزانه خود تصریح کرد که در مذاکره هسته‌ای گروه 1+5 (آْمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) با ایران، بحث اعتماد مطرح نیست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که نگرانی‌هایی در بین اعضای گروه 1+5 در‌خصوص برخی موضوعات خاص وجود دارد و بنابراین هرگونه توافق احتمالی با ایران شامل اقدامات راستی‌آزمایی خواهد بود.
وی ادامه داد: ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که مورد بحث قرار می‌گیرد. هنوز هیچ توافق نهایی حاصل نشده است و بنابراین نمی‌توانم به شما بگویم که توافق نهایی شامل چه مواردی خواهد بود.
از سویی دیگر هنوز هم امریکایی‌ها نگران متحد خود صهیونیست‌ها هستند چنانچه دنیس راس مشاور سال‌های 2009 تا 2011 اوباما و تحلیلگر کنونی بنیاد واشنگتن در یادداشتی هم برای تصریح عواقب نقض توافق هسته‌ای ایران خواستار گزینه نظامی در متن توافقنامه شده و هم ضمن انتقاد از مواضع کاخ سفید درباره مذاکرات هسته‌ای ایران،‌ نگرانی‌های اسرائیل درباره توافق هسته‌ای را بجا و بر حق دانست.
دنیس راس نوشت: «جدال و مشاجره بر سر دعوت جان بینر رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از بنیامین نتانیاهو براس سخنرانی در نشست مشترک کنگره تاثیر طعنه‌آمیز و کنایه‌داری بر انحراف افکار و توجهات از موضوعی که نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواست درباره آن حرف بزند شده است: مشکل معامله و توافق هسته‌ای احتمالی با ایران.»
اگرچه همه درباره به چالش کشیدن رئیس‌جمهور آمریکا توسط نخست‌وزیر اسرائیل،‌ ماهیت حزبی این دعوت و زمان سخنرانی که دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل است صحبت می‌کنند، ماهیت و ریشه موضوع به عقب رانده شده است. چرا چنین جدایی بین مواضع آمریکا و اسرائیل وجود دارد و اینکه آیا می‌توان بین این جدایی‌ها پل زد؟»(اختلافات را کم کرد).
او در ادامه ادعا کرد: «در نظر نتانیاهو این یعنی ایران را یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن باقی گذاشتن. اگرچه موضع علنی و عمومی نخست‌وزیر آن است که ایران نباید اجازه داشتن هیچ ظرفیت غنی‌سازی داشته و تاسیسات هسته‌ای آن برچیده شود،‌ بر‌اساس گفت‌وگوهایی که با اسرائیلی‌ها داشتم نشان می‌دهد که آنها می‌توانند با توافقی که تعداد کمی توانمندی غنی‌سازی به ایران بدهد زندگی کنند (و آن را بپذیرند).

اوج نگرانی کشورهای عربی از توافقات احتمالی
جدا از کارشکنی ضد ایرانی کشورهای غربی، برخی کشورهای عربی هم‌پیمان واشنگتن نیز گویا با هرگونه توافق احتمالی غرب با تهران در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به شدت ابراز نگرانی کرده اند چنانچه از واشنگتن خواسته‌اند آنها را تحت چتر هسته‌ای خود در خاورمیانه قرار دهد و می‌گویند شکست مذاکرات را به توافق بد ترجیح می‌دهند. دولت‌های عرب به صورت محرمانه در‌خصوص مفاد توافق بالقوه با ایران نگرانی خود را به واشنگتن ابراز می‌دارند.
«وال استریت ژورنال»، مقامات عرب و آمریکایی اعلام کردند که کشورهای عربی در‌خصوص توافق نهایی احتمالی بین ایران و 1+5 نگران هستند و مسیر دیپلماسی آمریکا با تهران این نگرانی را در برخی کشورهای عربی به وجود آورده است که ممکن است در منطقه رقابت تسلیحات هسته‌ای به وجود آید. «اسکندر شهبازی گهروئی»


  
  
اپوزیسیون به اصول‌گرایان نمی‌چسبد
اپوزیسیون به اصول‌گرایان نمی‌چسبد
 

آیا اصولگرایان اپوزیسیون دولت هستند؟ این سوالی است که این روزها برخی از گروه‌ها تلاش می‌کنند تا آن را در سطح جامعه مطرح کرده و نشان‌ دهند که اصولگرایان این نقش را در جامعه به عهده گرفته‌اند.
ابن در حالی است که «روحانی اصولگرا و عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است» با این وجود مشی اعتدال‌گرایانه دولت یک بلاتکلیفی خاصی در جریان‌های سیاسی کشور ایجاد کرده است.
اما اصولگرایان که یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین احزاب کشور را تشکیل می‌دهند و خود از سلایق و گروه‌های مختلف تشکیل شده‌اند محور حرکت خود را در برابر دولت مشخص کرده‌اند و اعلام نموده‌اند که قرآن، اسلام، ولایت، نظام محور حرکت آنهاست.
این گروه با انتشار منشور اصولگرایی که در 12 اصل بنیان نهاد تعریف شده است نشان دادند که در دستور کار خود حمایت از دولت را در پیش روی خود دارند.
دفاع از ارزش‌های اسلامی، التزام به ولایت فقیه، روحانیت و مرجعیت، ساده‌زیستی، اعتماد به آرای مشروع، تاکید بر پیشرفت کشور، اداره امور کشور بر‌اساس قانون، تعامل بین قوا، دشمن شناسی و موضع‌گیری در برابر فتنه و تلاش برای حفظ وحدت امت اسلامی از بایدهایی است که اصولگرایان به آن پایبند هستند.
حجت‌الاسلام حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در‌خصوص باید‌های اصولگرایان گفت: اصولگرایی ریشه در ولایت فقیه دارد و باید تقویت شود.
وی با بیان اینکه، پس از انتخابات ریاست جمهوری عده‌ای دلزده و دلسرد شدند و احساس کردند دیگر اصولگرایی به سامان نخواهد رسید افزود: موضوع اصولگرایی مربوط به ولایت‌پذیری و مردم‌سالاری دینی است و هرگز نمی‌تواند خدشه‌ای به آن وارد شود و همه باید برای تقویت آن و رفع نقاط ضعف کمک کنیم.
وی افزود: اصولگرایان به دلیل باورهای عمیق خود باید در مسیر وحدت و صیانت از ارزش‌ها با گام‌های استوار حرکت کنند و نگران نباشند.

دولت فراجناحی، بدون حامی صد درصدی
وقتی که دولتی فراجناحی تشکیل می‌شود، نباید انتظار حمایت صد درصدی از یک گروه را داشت. با این حال دولت روحانی از ابتدای روی کار آمدن خود را متعدل دانست و اگر چه اصلاح‌طلبان تلاش داشتند که آن را به نفع خود ضبط کند اما روحانی بسیاری از درخواست‌های آنان را اجابت نکرد و در نتیجه نتوانست حمایت صد درصدی آن را به خود جلب کند. در عین حال اصولگرایان نیز اگر چه تلاش می‌کردند که دولت را حمایت کنند اما انتقاداتی نیز به دولت داشتند.
اصولگرایان خود را در موقعیت منتقد قرار داده‌اند و بیشترین مخالفت‌ها با دولت یازدهم از سوی این جناح سیاسی کشور بوده است. با این وجود نمی‌توان همه اصولگرایان را به صورت کلی منتقد دولت نامید. روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز است و به راستی روحانی پیشینه‌ای راستگرا داشته است. امروز هم اصولگرایانی از جنس خود او حامی او هستند. روحانیون اصولگرایی مانند علی‌اکبر ناطق‌نوری از دولت حسن روحانی حمایت می‌کنند. شاید بتوان این دسته از اصولگرایان را همراه‌ترین حامیان روحانی قلمداد کرد. اصولگرایانی که متعلق به نسل قدیم هستند، اما توسعه‌گرا و تحول‌خواه هم هستند.
اما این‌ها تنها اصولگرایان حامی روحانی نیستند. بخشی از بدنه اصولگرایان در درون کابینه روحانی هستند. اصولگرایانی مانند عبدالرضا رحمانی‌فضلی، مصطفی پورمحمدی و سید‌محمود علوی وزرای کشور، دادگستری و اطلاعات. این اصولگرایان وابسته به جریان‌های معتدل به نوعی همراهی با دولت روی آورده‌اند. همچنین اصولگرایان معتدل دیگری مانند علی‌اکبر ولایتی را نمی‌توان جزو منتقدین دولت به شمار آورد. دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در کوران حملات علیه دولت روحانی، نه تنها همراهی نکرده که نقش بازدارندگی خود را از تند شدن فضا ایفا کرده است. 

اصلاح‌طلب، منتقد دولت
در مقابل، اصلاح‌طلبان که پس از سال‌ها دوری از قدرت، دولت روحانی را نخستین روزنه برای بازگشت به مدیریت اجرایی یافته‌اند، موضع حمایتی از دولت را برگزیده‌اند. آن‌ها با بیان اینکه حمایتشان باعث پیروزی روحانی شده است، توانسته‌اند نقش حامی اصلی دولت روحانی را بازی کنند. در کابینه هم بسیاری از پست‌های حساس به اصلاح‌طلب‌ها رسیده است. با این وجود نمی‌توان همه آن‌ها را حامی صد درصدی روحانی قلمداد کرد. بخشی از بدنه اصلاح‌طلبان تندرو در قبال دولت روحانی سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند. مطالبه اصلی این بخش از اصلاح‌طلبان از دولت روحانی رسیدگی به پرونده حصر است و از این منظر آن‌ها نقدهایی را به دولت وارد می‌کنند.
اما انتقادات اصلاح‌طلب‌ها به همین مسئله ختم نمی‌شود. برخی از اصلاح‌طلبان معتدل‌تر هم انتقاداتی را درباره عزل و نصب‌های دولت وارد می‌دانستند. نقطه مرکزی این دست از انتقادات در عزل و نصب استانداران خود را نشان داد. خیلی‌ها این انتقاد را مطرح می‌کردند که هنوز دولت از مدیران و مسئولانی که منتسب به دولت قبلی است خالی نشده است. همچنین برخی از اصلاح‌طلبان معتدل هم برخی از رفتارهای دولت را نکوهش می‌کردند. به عنوان مثال می‌توان به انتقادهایی که صادق خرازی از روند مذاکرات هسته‌ای داشت اشاره کرد.

تاکید بر حمایت دولت
با این وجود تاکید اصولگرایان بر حمایت از دولت موضوعی است که اصولگرایان بارها بر آن تاکید کرده‌اند چندی پیش رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: ما مقلد رهبری هستیم و با استفاده از بدنه نیروهای اصولگرایی از صفر تا 100 به دولت کمک خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام تقوی تاکید کرد: این همگرایی برای آن است تا با کاهش دغدغه رهبری به نشاط و به پیشرفت جامعه کمک کنیم و این حرکت ما مقابله با دولت نیست بلکه همراهی و مساعدت به دولت است.
همچنین حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: اکثریت اصولگرایان از دولت حمایت می‌کنند و بخش کوچکی از این جریان است که از دولت انتقاد می‌کند ولی چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارند. وی با اشاره به رابطه اصولگرایان با دولت یازدهم گفت: از آنجایی که اصولگرایان همواره پیرو مواضع و رویکردهای مقام معظم رهبری هستند و ایشان نیز موضوع حمایت از دولت را مطرح کرده‌اند، از این‌رو اکثریت اصولگرایان از دولت حمایت می‌کنند و بخش کوچکی از این جریان است که از دولت انتقاد می‌کند ولی چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارند.

مخالفت با فتنه
آنچه که اصولگرایان با آن مخالف هستند حضور فتنه‌گران در بدنه دولت و در حقیقت حمایت ضمنی اعتدالگران از آنهاست، نافرمانی از رهبری، عدم رعایت موازین اخلاقی، بی‌توجهی به سرمایه‌های کارآمد نظام، بی‌توجهی به عزت اسلامی، ایجاد تفرقه، بی‌توجهی به قوانین، خروج از خط امام را از نبایدهای اصولگرایان است که به آن پایبندی دارند.
این نبایدها به آن معنا نیست که اصولگرایان حمایت از رئیس‌جمهوری را در برنامه خود ندارند و همانگونه که عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اصولگرایان به جای اپوزیسیون دولت یازدهم نخواهند نشست.
سید‌احمد خاتمی اظهار کرد: دولت هم باید پایبند و نگهدار وحدت در جامعه باشد و بداند که حرمت متولی به امامزاده است. امام جمعه موقت تهران گفت: دشمن به دنبال زدن برچسب جناحی به کسانی است که در‌پی ولایت حرکت می‌کنند.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: ستون فقرات و عزت اسلام ولایت فقیه است و ما ولایت را تنها نخواهیم گذاشت.

معنای اپوزیسیون چیست؟
اپوزیسیون در لغت به معنای ضدیت، مخالفت و مقابله است و در مفهوم وسیع به معنای کوشش و تلاش احزاب، اتحادیه‌ها و گروه‌ها برای دست‌یابی و رسیدن به اهدافی در جهت مخالف هدف‌های دارندگان قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.
در نظام سیاسی و حکومتی دنیا دو نوع اپوزیسیون مطرح است: قانونی یا پارلمانی؛ غیر‌قانونی.
الف) در برخی نظام‌هایی که دارای حکومت پارلمانی هستند، به موجب قانون اساسی آن کشور، موجودیت اپوزیسیون به رسمیت شناخته شده و پارلمان گروهی را تشکیل می‌دهند که از دولت یا حکومت حمایت نمی‌کنند، اما همانند دولت خود را وفادار به قانون اساسی آن کشور می داند، به بیان دیگر، محور وفاق ملی و وحدت آن ها، قانون اساسی است. آن‌ها می‌توانند در گفت‌و‌گوهای مجلس قانون‌گذاری، مطابق شرایطی که قانون اساسی معیّن کرده، در کار حکومت نظارت مستقیم داشته باشند و افکار عمومی را در جریان وقایع و حوادث کشور و جهان قرار دهند. این‌گونه اپوزیسیون در کشورهای سنتی لیبرال، مانند انگلستان، فرانسه و سوئد که معمولاً دو حزب اصلی و مهم در آن وجود دارد، مظهر حکومت احتمالی آینده است و به نوبت نقش حاکم و اپوزیسیون را به عهده می‌گیرند.
ب) در برخی از نظام‌های حکومتی اعم از اینکه دارای قانون اساسی و پارلمان باشد، مانند امریکا و یا نباشد، مانند عربستان، اپوزیسیون جایگاهی در قانون اساسی ندارد و به عنوان یکی از نهادهای قانونی و رسمی به حساب نمی‌آید.
عموماً در کشورهای جهان‌سوم اپوزیسیون غالباً به آن دسته از مخالفانی اطلاق می‌شود که در صدد براندازی نظام حکومتی آن جامعه یا به زیر کشیدن قدرتمندان نظام از اریکه قدرت هستند و گاهی اوقات از طرف قدرت‌های مسلط جهانی به صورت پنهان یا آشکار مورد حمایت و پوشش سیاسی، تبلیغی و مالی قرار می‌گیرند.

اسکندر شهبازی گهرویی


  
  
دیپلماسی هسته‌ای در مونیخ با حاشیه‌سازی برخی رسانه‌های غربی
ظریف: درباره مباحث داخلی با کری گفت‌وگو نکرده‌ام
ظریف: درباره مباحث داخلی با کری گفت‌وگو نکرده‌ام
 

پنجاه‌ و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی از دو روز پیش با تمرکز بر گسترش خشونت‌ها در خاورمیانه و اوکراین کار خود را آغاز کرده و تا فردا نیز ادامه دارد که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در حاشیه این نشست،این کنفرانس را بیشتر کانون توجه همه رسانه‌ها قرار داده است.
400 سیاستمدار و کارشناس از سراسر جهان در این کنفرانس سه روزه تلاش می‌‌کنند تا راهی برای برون‌‌رفت از بحران‌های کنونی بیابد. از سویی دیگر این کنفرانس میزبان میهمانان مهمتری نیز است. مذاکره‌کنندگان تیم هسته‌ای ایران و برخی اعضای 1+ 5 که به عقیده برخی ناظران سیاسی حل موضوع هسته‌ای ایران و رسیدن به نتیجه‌ای قابل قبول برای طرفین تاثیری مهم در مناسبات منطقه و بین‌الملل خواهد گذاشت.
رایزنی‌های دوجانبه ظریف به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان همچون گفت‌وگوهای گذشته در ژنو و مذاکرات وین دیروز نیز پرترافیک بود.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش با مقامات شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ با وزرای خارجه روسیه، انگلیس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نخست‌وزیران لبنان و عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در ملاقات ظریف با لاوروف دو طرف با اشاره به مناسبات خوب میان دو کشور و تبادل هیئت‌های عالیرتبه اخیر بر ضرورت یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو تاکید کردند.
همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار وزیر خارجه ایران بر اراده قوی سیاسی 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران تأکید و آثار مثبت آن را برای تحولات منطقه مهم توصیف کرد. در این ملاقات دو طرف تحولات مهم منطقه به ویژه سوریه، یمن و چگونگی مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را مورد گفت‌وگو قرار دادند.
در ادامه دیدارها با مقامات شرکت‌کننده در این نشست صبح دیروز، نیز با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و در‌خصوص مذاکرات هسته‌ای و همکاری‌های ایران و آژانس گفت‌وگو کرد.
البته آقای آمانو پیش از دیدار با وزیر خارجه کشورمان بار دیگر در رفتاری قابل تامل در گفت‌وگو با رادیو رژیم ‌صهیونیستی مواضع ضدایرانی خود را تکرار کرده و مدعی شد که تهران هنوز به سوالات آژانس در مورد ابعاد نظامی احتمالی، پاسخ نداده است.
و این در حالی است که چند روز پیش و در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی بر صداقت ایران در چارچوب توافقات ژنو صحه گذاشت و این تغییر موضع و دو‌گانگی رفتار این آقای مدیر‌کل آن هم همزمان با دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای بسی جای تامل و ابهام و تردید نسبت به رفتار وی را دو چندان کرده است!
از آمانو و دوگانگی رفتارهای وی در قبال پرونده هسته‌ای بگذریم جدا از دیدارهای دیروز، ظریف عصر روز جمعه در بدو ورود به مونیخ با جان کری همتای آمریکایی خود به مدت 2 ساعت دیدار و پس از آن با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به گفت‌وگو پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارهای روز جمعه‌اش در مونیخ طی اظهاراتی با تاکید بر اینکه به نظر من نه فقط یک راه‌حل بلکه چندین راه‌حل برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد، تصریح کرد: فقط به یک اراده سیاسی قوی برای حصول نتیجه نیاز است. ظریف همچنین با کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و ریش سفیدان این سازمان دیدار و پس از آن هم با یوسف بن‌علوی همتای عمانی در‌خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرد.
ترافیک رایزنی‌های دیروز یک حاشیه نخ‌نما شده و البته قابل تامل داشت دیروز خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که «محمد‌جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به آمریکا هشدار داده است که عدم موفقیت در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای احتمالاً حکایت از مرگ سیاسی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران خواهد داشت و این خطر را به همراه دارد که بن‌بست یک دهه‌ای برنامه هسته‌ای ایران به پایان راه خود برسد.
طبق این گزارش، سه نفر از مقامات ارشد ایرانی اعلام کردند که ظریف در دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در چندین نشستی که در هفته‌های اخیر داشته‌اند، نگرانی خود را در میان گذاشته است و این مقامات همچنین اعلام کردند که ایران این مسئله را با قدرت‌های گروه 1+5 نیز در میان گذاشته است.
رویترز ادامه داد، که قدرت‌های غربی تصریح کرده‌اند که این اقدام ایران احتمالاً یک تاکتیک مذاکره‌ای است تا آنها را ترغیب کند که امتیازات بیشتری ارائه دهند اما با این حال موافق این ایده هستند که شکست مذاکرات می‌تواند به نفوذ سیاسی روحانی به شدت خدشه وارد آورد.
با این حال یکی از مقامات ارشد آمریکا این گزارشات مبنی بر آنکه مقامات ایرانی چنین هشدارهایی را به آمریکا داده‌اند را رد کرد و در حالی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «ما ارزیابی سیاست ایران را به خود ایرانی‌ها واگذار می‌کنیم، اما این شایعه نادرست است».

واکنش ظریف به ادعای رویترز
بلافاصله پس از انتشار این خبر وزیر خارجه کشورمان گزارش رسانه‌های غربی در‌خصوص محتوای مذاکرات با همتای آمریکایی را دروغ‌پراکنی توصیف کرد و گفت: در هیچ‌یک از ملاقات‌های انجام شده به هیچ وجه مباحث داخلی مطرح نشده و مطلب منتشره در این زمینه کذب محض است.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گزارش رسانه‌های غربی در‌خصوص محتوای مذاکرات با همتای امریکایی را دروغ‌پراکنی توصیف کرد و اظهار داشت: در هیچیک از ملاقات‌های انجام شده به هیچ‌وجه مباحث داخلی مطرح نشده و مطلب منتشره در این زمینه کذب محض است.
با اینکه وزیر خارجه کشورمان ادعای رویترز را رد کرده است اما جای این نکته‌ای که فارس نیز به آن اشاره کرد خالی از لطف نیست که خبر رویترز می‌تواند صحیح نبوده و تکذیب شود.
رویترز و رسانه‌های جریان غالب به‌طور عام، اخبار مربوط به ایران را به ‌صورت جهت‌دار و مغرضانه منتشر می‌کنند و باور بسیاری از اطلاعاتی که در‌خصوص ایران در این رسانه‌ها ارائه می‌شود، می‌تواند با تردید و بدبینی همراه باشد. بر این اساس، اگر رویترز مطلبی را به ظریف نسبت داده، معنای آن صحت قطعی آن مطلب و مدعا نیست؛ خبر رویترز صحت داشته باشد یا نه، بیانگر وجود رویکردی در نزد رسانه‌های غربی است که براساس آن، گویا دولت جناب آقای روحانی - که برآمده از رای مردم و تنفیذ رهبری است - منبع قدرت را جایی دور از مرزهای جغرافیایی ایران می‌جوید. بدیهی است که دولت محترم خود باید در این خصوص چاره‌جویی کرده و با موضع‌گیری‌های صریح فرصت این شبهه‌افکنی را از رسانه‌ها و تحلیل‌گران غربی بگیرد. اگر چنین نشود، هزینه‌های این امر بیش از هر شخص یا نهادی، متوجه دولت محترم است؛
متاسفانه برخی سابقه‌های نسبت داده شده به وزیر محترم امور خارجه، از برخی گفته‌ها تا برخی رفتارها، باعث شده تا این‌گونه خبرها یا شاید خبرسازی‌ها جدی تلقی گردند. برای رفع شبهات، نیاز به تغییر رویکرد از جانب ایشان وجود دارد، از کنترل پیاده‌روی‌ها گرفته تا کنترل کلمات؛
همچنین بد نیست به این نکته مهم اشاره شود که در صورت صحت ادعای مشکوک رویترز، متاسفانه باید گفت که تیم هسته‌ای ایران دست خود را به‌ طور کامل برای طرف مقابل رو کرده و در نتیجه راه را برای حداکثر امتیازگیری توسط طرف مقابل باز کرده است. با چنین ابراز ضعفی، که براساس آن بقا یا عدم بقای یک دولت به نتیجه مذاکرات گره زده شده است، طرف مقابل چرا نباید امتیاز بیشتری طلب کند. هزاران سال قبل، «توسیدید» گفته بود که اقویا آنچه را بخواهند انجام می‌دهند و ضعفا آنچه را باید تحمل می‌کنند. این قانون آهنین رئالیسم فقط در جنگ‌های پلوپونزی حاکم نبوده و اکنون هم اگر چشم بچرخانیم، نمونه‌هایی از آن را می‌بینیم. در جهانی که قدرت محور اصلی نظم بین‌المللی است، «اشک کباب موجب طغیان آتش است».
خوب است هم رویترز و هم برخی افراد و جناح‌های سیاسی در داخل ایران بدانند که سرنوشت هیچ دولتی در ایران به مذاکرات هسته‌ای گره نخورده است، نه دولت‌های قبلی و نه دولت جناب آقای روحانی. به نتیجه رسیدن مذاکرات با توافقی ضامن حقوق هسته‌ای ملت و از میان برنده تحریم‌های ضدایرانی، خواست همه نیروهای سیاسی وفادار به انقلاب است، اعم از نیروهای حاضر در دولت و نیروهای منتقد دولت. اگر هم مذاکرات به نتیجه نرسد و توافقی حاصل نشود، باز هم ایستادگی تیم هسته‌ای، پیروزی بزرگی برای تمام نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی است، اعم از نیروهای درون دولت و خارج از آن. با این اوصاف، سرنوشت دولت فعلی نیز به این مذاکرات گره نخورده و ایستادگی این دولت در برابر زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل، نه‌تنها به «مرگ سیاسی» منجر نمی‌شود، بلکه عزت سیاسی آن را درپی دارد؛ و در پایان نظام اسلامی حتما بر ایستادگی بر حقوق هسته‌ای ملت ایران ادامه خواهد داد و حتما هرچه در توان داشته باشد را برای درهم شکستن تحریم‌های غیرقانونی واشنگتن و اروپا علیه ایران به‌ کار خواهد بست. این نکته‌ای است که طرف مقابل ایران در مذاکرات و همچنین برخی افراد در داخل کشور نباید از یاد ببرند.


ظریف نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب را برای‌ بان‌کی‌مون فرستاد
ابراز نگرانی از معیارهای دوگانه در قبال آزادی‌بیان
محمد‌جواد ظریف با کمی تاخیر چند روزه ضمن ارسال نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب در نامه‌ای خطاب به بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد، توجه دبیر کل سازمان ملل متحد را به نمادهای فراگیر و بسیار آزاردهنده اسلام‌هراسی که پس از اقدامات تروریستی اخیر تشدید شده‌اند جلب کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه اعلام نموده نگرانی ما، در جمهوری اسلامی و در دنیای اسلام، شیوع دوگانگی معیار در قبال دفاع از اصل "آزادی بیان" است که از احترام جهانشمول برخوردار است.
وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح هدف خود از نگارش این نامه خطاب به دبیر‌کل سازمان ملل متحد افزود: هدف من از نگاشتن این نامه صرفا اعتراض به تجلیات آشکار دوگانگی معیارها و یا ایراد‌گیری به سیاست‌های عمیقا مورد حمایت این یا آن دولت و جامعه نیست، بلکه طرح این نگرانی‌ها با جنابعالی هدف جدّی‌تری را تعقیب می‌کند.
ظریف در ادامه این نامه افزوده است: با عنایت به توانایی‌های نهاد سازمان ملل متحد و نیز این واقعیت که بعنوان دیپلمات چند‌جانبه‌ای که هنوز به ظرفیت‌های قابل توجه این سازمان باور دارد، همچنان امیدوارم که ملل متحد و ظرفیت‌ها و سازو کار‌های آن را بتوان برای تاثیرگذاردن بر موضوعی با اهمیت و آثار و عواقب بین‌المللی بکار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان در غرب اضافه کرد: اخیرا در پیامی که افتخار دارم متن آن را ضمیمه این نامه کنم، آیت‌اللّه خامنه‌ای در شروع گفت‌وگو با جوانان در غرب پیرامون این موضوع بسیار مهم پیشگام شدند.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان ضمن اظهار علاقه برای اطلاع یافتن از ابتکار قاطعانه‌ای که دبیر‌کل سازمان ملل متحد در این زمینه مبذول خواهد داشت آمادگی خود برای تبادل نظر بیشتر در مورد این موضوع خطیر را اعلام کرده است.

اسکندر شهبازی گهروئی


  
  
<      1   2      
پیامهای عمومی ارسال شده