سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیرتمند هرگز زنا نکند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :8
کل بازدید :61714
تعداد کل یاداشته ها : 55
103/1/10
8:15 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
shahbazi[311]
عضو انجمن جامعه شناسی ایران

خبر مایه
پیوند دوستان
 
alone upturn یعنی تغییر مطلوب دلبری مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام گل باغ آشنایی بلوچستان رود تنها نیست عاشقانه دلدارا عاطفانه تنهایی......!!!!!! ashegh پیامنمای جامع حامیان دکتر محمد باقر قالیباف پوست مو زیبایی zibaroo زیبارویان پارسی دلـتنگــ همیـشـگـــــــــی دلتنگ احساس تو محمدمبین احسانی نیا *bad boy* مرام و معرفت The best of the best هدهد دل شکســــته har an che az del barayad منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش روی بال فرشته ها ترخون کرمان ✿✘ یـہ دُنیــآ دِلَـم گـِرفـتـِہ ✘✿ عمارمیاندواب نت سرای الماس تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم سیرت پیشگان دختر و پسرای ایرونی وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده) من ودنیا عشق پاک mordan شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة عاشقانه ها پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش آشنایی قلبی خسته ازتپیدن بهار عشق دانلد اهنگ های جدید ღღشاید حال دلم خوب شودღღ ♥ღردپای عشق♥ღ EshGhrOyaIimAn ❤خاکســـــــتر عشـــق❤ پاتوق سرا مقاله های تربیتی آموزش تست زدن کنکور vagte raftan کمپین حمایت از باقری لنکرانی صداقت متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. ☻☺♫ روشنک خانم ☻☺♫ دقایق قصه های شب برای کوچولوها روزهای شیرین صدای نی ریز تک صلیب عشق ܓܨ☆ سکــــــوت بــــاران ☆ ܓܨ بسوی ظهور تنهـــــایــــے ____نازیانه_____ ترانه عشق کور آنجا که عقاب پر بریزد عکس ، مدل لباس جدید جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی معماری عاشقانه

عماد افروغ:اصولگرایی شکست نخورد، اصولگرانماها شکست خوردند

به هیچ‌وجه صلاح نمی‌دانم که از کلمه شکست برای اصولگرایی و اصولگرایان واقعی استفاده شود. اصولگرایی نباید صرفا به مثابه یک جریان سیاسی دیده شود که با نتیجه انتخابات سرنوشت آن بالا و پایین شود، ضمن اینکه هنوز هم برای من معلوم نشده که جناج مخالف اصولگرایی پیروز انتخابات شده باشد. گفتمان اصولگرایی نه تنها شکست نخورده بلکه به خاطر پیشینه‌ای که دارد می‌تواند یک بازسازی در خود ایجاد کرده و دوباره با پشتوانه قدرت مدنی و با فراگیری بیشتر به عرصه قدرت رسمی بازگردد.

 
گفتمان اصولگرایی گفتمان جامعی است که در پیوند با منظومه تمام عیار انقلاب اسلامی می‌تواند عطش جامعه را سیراب کند. اما اگر منظور ما از شکست،کلیت این گفتمان نباشد و افراد و شاخه‌ها و شعبات عینی و انضمامی منتسب به این گفتمان مد نظر باشد، آنگاه صورت مسئله فرق خواهد کرد و در واقع موضوع ما ظهور و افول جریانات منتسب به اصولگرایی و مسئله ما آسیب‌شناسی این جریانات خواهد بود. در این انتخابات،با کنار رفتن آقای عارف، فضای انتخابات قطبی شد. عقل سیاسی حکم می‌کرد که اصولگرایان نیز فضا را قطبی کنند، اما چنین کاری انجام نشد. کسانی که در 8 سال گذشته موید سیاست‌های دولت بودند، از عوامل اصلی عدم ائتلاف هستند. افرادی که به نام اصولگرا آمده بودند و به نفع دیگری کنار نرفتند، همان کسانی بودند که در طول 8 سال گذشته، سیاست‌های دولت را تایید می‌کردند. این افراد همان کسانی بودند که در ابتدا مخالف منتقدان دولت بودند و این اواخر خودشان نیز به جمع منتقدان پیوستند و موافقت خودشان با دولت را به مخالفت و مخالفت با منتقدان را به همنوایی تبدیل کردند. به عبارت دیگر جریان اصولگرایی دو بار و از سوی جریاناتی واحد ضربه خورد، یکبار با سکوت و تطهیر سیاست‌های ناموجه دولت مستقر و یکبار هم با عدم ائتلاف و و ایجاد انشقاق در جبهه اصولگرایی. در این ماجرا دو گروه سهیم بودند. به نظر من علت اصلی ناکامی جریان به‌اصطلاح اصولگرایی، عدم ائتلاف و پایبندی به عهد افراد بود. موضع‌گیری افرادی که در آستانه انتخابات به نقد عملکردهای دولت پرداختند، در طول 8 سال گذشته موجود است و به‌راحتی می‌توان دید برخی را که در آن زمان نان به نرخ روز خوردند. یک طرف دیگر این ماجرا هم کسانی بودند که حامیان اصلی ایدئولوژیک دولت به حساب می‌آمدند. درک‌های غلط از انقلاب اسلامی، درک‌های غلط از امام زمان(عج) و بی‌توجه به حقوق مردم از جمله رفتارهای این طیف در حمایت از دولت بود. این طایفه هم نهایتا ائتلاف نکرد و با اختلاف افکنی سبب بروز این اتفاقات شد. من حرفم این است که چرا این افراد به نام اصولگرایی به این جریان آسیب وارد کرده و می‌کنند که امروز همه جا بحث شکست اصولگرایان مطرح شود. سره از ناسره باید می‌شد، که شد. مردم آنهایی که پایبند به ارزش‌های امام و انقلاب بودند را شناختند، متوهمان و تفرقه‌افکنان را شناختند و کسانی هم که نان به نرخ روز خوران حرفه‌ای‌اند را بیشتر خواهند شناخت. این نان به نرخ روزخوران در دولت آینده نیز حضور خواهند داشت. حتی افرادی از دولت دهم را نیز به‌گونه‌ای در دولت یازدهم خواهیم دید.


  
  
سنا: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر خود به مشهد با گروه‌ها و افراد مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد. شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، دانشجویان، اصناف، نخبگان و کارآفرینان، روحانیون و جمعی از فعالان اهل سنت، مخاطب دیدارهای سفر هاشمی به مشهد بودند. هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی دانشگاه‌های مشهد و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان میانه‌رو استان خراسان و همچنین مدیران آستان قدس رضوی گفت: شرایط به‌وجودآمده، فرصت مناسبی است تا به دور از افراط و تفریط و با همدلی و تدبیر، مشکلات موجود مرتفع شود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حماسه انتخابات 24 خرداد یک رویداد استثنایی و عجیب است که نکته مهم آن، هوشیاری و بیداری مردم و هدایت و تدبیر رهبری است و نشان داد که مردم ما در سراسر کشور از جمله روستاها و شهرها با هوشیاری وارد انتخابات شدند و به نامزد موردنظر خود رای دادند. او همچنین تاکید کرد: وجود بسترهای لازم از جمله زیرساخت‌های موجود و به‌ویژه پیشرفت‌های علمی و صنعتی دو دهه گذشته، این انتظار را در مردم به وجود آورد که باید با زندگی بهتری روبه‌رو شوند نه اینکه در یک مدت کوتاه ارزش پول ملی کاهش یابد و قدرت خرید مردم به پایین‌ترین و نگرانی‌های مردم به بالاترین حد خود برسد. بنابراین مردم با این انتخاب امیدوارند که با تدبیر، عقلانیت و اعتدال، موانع پیش‌رو را کنار گذاشته تا آنچه که شایسته ایران است تحقق پیدا کند.  
دولت فراجناحی نوید‌دهنده بهبود اوضاع است 
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنین در دیدار جمعی از نخبگان و کارآفرینان منتخب صنفی، تجاری استان خراسان رضوی، به مشکلات بخش تولید و صنعت در کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: تشکیل دولت فراجناحی و وحدت ملی در کشور، نوید‌دهنده بهبود اوضاع کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است. او گفت: شور و امیدی که پس از انتخابات در مردم ایجاد شده است، سرمایه بزرگی برای شروع دوره جدید و همدلی و انسجام ملی در کشور است و اکنون باید در فضای سالم به دور از بداخلاقی‌های سیاسی و رقابت‌های مضر، دولت اعتدال، کار و سازندگی تشکیل شود و با ایجاد تعامل سازنده و موثر با خارج علاوه بر خنثی‌کردن آثار تحریم‌های ظالمانه به کشور و جلوگیری از این روند، اوضاع اقتصادی داخل نیز سروسامان پذیرد. این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «کشور پس از دوران دفاع مقدس شرایط سخت‌تر از امروز را با تبدیل و تلاش پشت‌سر گذاشت»، گفت: اگر در آن زمان توانستیم حقانیت جمهوری اسلامی ایران را در سازمان ملل به اثبات برسانیم و دولت عراق را به جهانیان، متجاوز اعلام کنیم و شرایط را به‌تدریج سروسامان دهیم، امروز نیز به دلیل برخورداری از شرایط بهتر زیرساخت‌ها و منابع انسانی قوی و متعهد می‌توانیم بر مشکلات، ابعاد خارجی و داخلی با همدلی و همکاری فایق آییم. او با اشاره به حماسه سیاسی که مردم سراسر کشور خلق کردند و آرامشی که بعد از آن کشور را فرا‌گرفته است، گفت: به‌حق مردم خود صحنه را آفریدند و با تصمیم مناسب حماسه لازم را خلق کردند که آقای روحانی نیز به‌حق صلاحیت لازم برای این انتخاب را دارد و امیدواریم ایشان با استفاده از نیروهای خبره و مناسب، کابینه کاری خوبی را شکل دهد.
مطالبات اهل سنت مطالبات ملی بوده است
هاشمی همچنین در دیدار با گروهی از فعالان سیاسی اجتماعی اهل سنت با بیان اینکه «مطالبات اهل سنت، مطالبات ملی بوده است»، گفت: هموطنان اهل سنت خیرخواهانی هستند که باید به مشکلات آنان رسیدگی و این فرصت به آنها داده شود تا همسان با دیگران به جامعه خدمت کرده و تاثیرگذار باشند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور حداکثری اهل سنت در انتخابات اخیر اظهار کرد: این انتخابات، بیانگر پیروزی ملتی است که از جدال‌ها و تخریب‌های سیاسی خسته شده و تنها در پی اقداماتی هستند که باری از روی دوش آنان بردارد؛ بنابراین مشارکت 85درصدی در بعضی مناطق سنی‌نشین بیانگر میزان علاقه‌مندی آنان به نظام اسلامی و حاکمیت تفکر اعتدال است.  
نقش مردم در خلق حماسه سیاسی
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنین در دیدار با جمعی از روحانیون و علمای استان خراسان رضوی، افراط و تندروی‌ها را نه‌تنها برای جامعه بلکه برای دین نیز مضر دانست و تاکید کرد: همه باید با زنده نگه‌داشتن امید به آینده در بین آحاد جامعه، با اقدامات صحیح، خوشحالی مردم را تداوم بخشیم. مردم در این انتخابات نشان دادند که با آگاهی کامل از همه سطوح جامعه، نقش سازنده‌ای در خلق حماسه سیاسی دارند و با کمک و همیاری این مردم می‌توانیم به حماسه اقتصادی نیز دست یابیم.»رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مردم با اکثریت آرا فردی را انتخاب کردند که علاوه بر تحصیلات فقهی، دارای دکترای حقوق، سابقه طولانی و ارزشمند در مراکز حساسی از جمله شورایعالی امنیت ملی، پدافند هوایی، مجلس خبرگان و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع داشته و واقعیت این انتخابات، بازگشت اعتماد و اطمینان مردم به روحانیت است. در ابتدای این دیدار آیت‌الله واعظ‌طبسی با اشاره به اولین آشنایی خود با هاشمی‌رفسنجانی افزود: اولین‌بار شما را در کنار حضرت امام‌خمینی(ره) دیدم که آقای اشراقی هم نشسته بود. شما وارد شدید و آقای امامی‌کاشانی را آوردید و گفتید تولیت مدرسه سپهسالار باشد و امام‌خمینی‌(ره) فرمودند باشد، فردی را استاندار اصفهان معرفی کردید ایشان قبول کردند و همین‌طور چند نفر دیگر، بعد که رفتید، از اشراقی پرسیدم این آقا چه کسی است که هرچه می‌گوید امام می‌گوید باشد؟ ایشان هم گفت: شیخ اکبر است. او در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: انشاءالله با این پیشامد مردمی که روی داد، با همت شما که هم درد و هم درک را دارید - چرا که برخی تنها درد یا درک را دارند ولی این خصوصیت در شما جمع است - و این موهبت فتح بابی است تا انشاءالله مشکلات حل شود.

  
  
شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی
گروه سیاسی، آمنه شیرافکن: برخی نمایندگان مجلس دست به کار تغییر در نحوه رای اعتماد به کابینه شده‌اند. محور تغییرات، دارابودن دست کم 10 سال سابقه کاری مرتبط با وزارتخانه پیشنهادی است و داشتن حداقل مدرک فوق‌لیسانس. نایب‌رییس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی از تصویب طرح پیشنهادی با اکثریت آرا خبر می‏دهد. حالا باید امضای 50 نماینده پای طرح بیاید تا دو فوریت آن در صحن علنی مجلس بررسی شود. توجیه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس برای تدوین روش جدید رای اعتماد بهارستان به کابینه این است که در دوره‏های پیش، حداقل شاخص‏ها برای تعیین وزرا وجود نداشته. با این حال این طرح هنوز به صحن علنی نیامده، منتقدانی دارد. مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید دارد که پیشنهاد چنین طرحی در آستانه معرفی کابینه جدید شایبه‏هایی برای مردم و شخص رییس جمهوری منتخب به وجود خواهد آورد و شبهه تلاش برای محدودساختن رییس‌جمهوری جدید را در پی دارد. او البته از تصویب طرح در کمیسیون بی‏اطلاع است و آن را در حد پیشنهاد یک نماینده مطرح می‏کند. در همین حال غلامرضا کاتب، نایب‌رییس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی و تغییر نحوه رای اعتماد به کابینه خبر می‌دهد: «به‌دنبال آن هستیم بعد از پایان تعطیلات تابستانی و آغاز به کار مجلس تا قبل از 12 مردادماه، این اصلاحیه در صحن علنی مطرح شده و به تصویب برسد و شورای نگهبان آن را تایید کند تا این قانون به معرفی کابینه یازدهم برسد و دولت مکلف به رعایت حداقل شاخص‌ها در معرفی کابینه شود. پیش‌بینی‌مان این است که طرح دوفوریتی در مجلس رای بیاورد و سازوکار تازه‌ای برای رای اعتماد به کابینه به وجود آید. در دوره‌های پیش ما از فقدان وجود برخی شاخص‌ها رنج می‌بردیم.»          
او درباره محورهای این طرح به «شرق» می‌گوید: «علاوه بر مدرک فوق‌لیسانس و 10 سال تجربه فعالیت مرتبط در حیطه وزارتخانه پیشنهادی لازم است تا اطلاعات مرتبط به وزرای موردنظر از مدارک تحصیلی گرفته تا سوابق کاری به شکل مستند در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد، چرا که با این اقدام احتمال خطای نمایندگان در بررسی مستندات مربوط به رزومه نمایندگان کاهش خواهد یافت و سطح خطاپذیری را به کمترین شکل ممکن خواهد رساند. همچنین در فرصت 10روزه‌ای که در اختیار بهارستان قرار گرفته، جلسه‌های منظمی با وزرای پیشنهادی دولت برگزار خواهد شد. این طرح در کمیسیون آیین‌نامه داخلی با اکثریت آرا به تصویب رسیده و تصویب آن در صحن علنی نیز دور از ذهن نیست.» منصور حقیقت‌پور، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی اما معتقد است تعیین تغییر در نحوه رای اعتماد به کابینه در چارچوب اختیارات حوزه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نیست. البته کاتب تاکید دارد که اتفاقا نحوه معرفی وزرا به تغییر برخی امور در آیین‌نامه داخلی مجلس نیازمند است و در حیطه کاری کمیسیون مربوطه قرار می‏گیرد. دواتگری، منتقد پیشنهاد کاتب است و می‌گوید: «شاید این پیشنهاد شخصی آقای کاتب باشد، اما رای‌آوردن چنین طرح پیشنهادی‌ای غیرممکن است، چرا که با در نظر گرفتن فرصت پیش‌رو، طرح باید دوفوریتی به صحن بیاید و از دوسوم رای نمایندگان برخوردار باشد، به همین دلیل تصویب چنین طرحی را در مدت زمان کوتاه باقیمانده تا روز تحلیف بعید می‌دانم.» کاتب تاکید دارد: «بندهای مختلفی در کمیسیون از سوی نمایندگان پیشنهاد شده بود اما برخی از آنها رای نیاورد و بندهای کنونی با رای اکثریت نمایندگان مصوب شده است. اگر این مصوبه در صحن علنی مجلس هم به تصویب رسد، وزرای پیشنهادی باید شرایطی که در قانون ذکر می‌شود را داشته باشند و همچنین نحوه رای اعتماد به کابینه نیز تغییر می‌کند.»یکی از بندهای مصوبه پیشنهادی به دست‌کم 10 سال سابقه تجربی مرتبط با وزارتخانه مربوطه اشاره دارد. همچنین «دارا بودن حداقل مدرک فوق‌لیسانس یا معادل آن» برای وزرای پیشنهادی از دیگر محورهای پیشنهادی است. دواتگری به بند مربوط به تغییر در مدرک وزرا انتقاد دارد: «تجربه نشان داده که ایجاد چنین تغییراتی چندان کارساز نبوده و نیست. ما در 34 سال گذشته هیچ پیش‌شرط خاصی برای وزرای پیشنهادی کابینه نداشتیم و حالا هم مصلحت نیست که بخواهیم برای دولت آینده اما و اگر تعیین کنیم. دوستان اگر خیلی علاقه‌مند بودند باید در هشت سال گذشته چنین پیشنهادی ارایه می‌کردند، متاسفانه وزرایی از مجلس رای اعتماد گرفتند که آسیب‌های جدی به کشور وارد کردند، این پیشنهاد خیلی مثبت نخواهد بود و در تعامل مجلس و دولت وقفه به‌وجود خواهد آورد. نیازی نیست شرط بگذاریم، تشخیص شرایط احراز با مجلس است. این طرح پیام خوبی برای افکار عمومی و دولت آینده به‌همراه ندارد.»اما کاتب تاکید دارد که رویکردش به دولت روحانی نزدیک بوده و این پیشنهاد او از سر خیرخواهی است: «هدف این است که نگاه‌های سیاسی در دولت آینده کاسته شود، با این مصوبه، بحث‌های لابی‌گری در رای اعتماد به کابینه کاهش خواهد یافت.» تا تحلیف حسن روحانی و کابینه تدبیر و امید در بهارستان، فرصت زیادی باقی نمانده. پیشنهاد کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اگرچه به‌زعم کاتب از سر خیرخواهی است اما سوال‌های فراوانی پیش‌روی افکارعمومی قرار خواهد داد و باید دید که آیا محورهای دیگری به طرح پیشنهادی این کمیسیون اضافه خواهد شد یا خیر. تجربه بهارستان در رای اعتماد به کابینه دولت‌های نهم و دهم، کارنامه درخشانی نبوده و برخی از وزرا با حداقل کارآمدی راهی وزارتخانه شده‏اند و کارنامه ضعیفی از خود به‌جا گذاشته‏اند.

  
  
پیامهای عمومی ارسال شده