سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه از مالت رفت و تو را پند آموخت ، از دستت نشد و نسوخت . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :10
کل بازدید :61877
تعداد کل یاداشته ها : 55
103/2/5
12:33 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
shahbazi[311]
عضو انجمن جامعه شناسی ایران

خبر مایه
پیوند دوستان
 
alone upturn یعنی تغییر مطلوب دلبری مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام گل باغ آشنایی بلوچستان رود تنها نیست عاشقانه دلدارا عاطفانه تنهایی......!!!!!! ashegh پیامنمای جامع حامیان دکتر محمد باقر قالیباف پوست مو زیبایی zibaroo زیبارویان پارسی دلـتنگــ همیـشـگـــــــــی دلتنگ احساس تو محمدمبین احسانی نیا *bad boy* مرام و معرفت The best of the best هدهد دل شکســــته har an che az del barayad منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش روی بال فرشته ها ترخون کرمان ✿✘ یـہ دُنیــآ دِلَـم گـِرفـتـِہ ✘✿ عمارمیاندواب نت سرای الماس تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم سیرت پیشگان دختر و پسرای ایرونی وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده) من ودنیا عشق پاک mordan شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة عاشقانه ها پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش آشنایی قلبی خسته ازتپیدن بهار عشق دانلد اهنگ های جدید ღღشاید حال دلم خوب شودღღ ♥ღردپای عشق♥ღ EshGhrOyaIimAn ❤خاکســـــــتر عشـــق❤ پاتوق سرا مقاله های تربیتی آموزش تست زدن کنکور vagte raftan کمپین حمایت از باقری لنکرانی صداقت متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. ☻☺♫ روشنک خانم ☻☺♫ دقایق قصه های شب برای کوچولوها روزهای شیرین صدای نی ریز تک صلیب عشق ܓܨ☆ سکــــــوت بــــاران ☆ ܓܨ بسوی ظهور تنهـــــایــــے ____نازیانه_____ ترانه عشق کور آنجا که عقاب پر بریزد عکس ، مدل لباس جدید جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی معماری عاشقانه
نگاهی به پیش نویس منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم
نگاهی به پیش نویس منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم
 

انتشار منشور موسوم به حقوق شهروندی در یکصدمین روز فعالیت دولت یازدهم بهانه ای فراهم آورده تا چهره های شاخص سیاسی و حقوقی نزدیک به جناح های مختلف قدرت در کشور، به بحث و بررسی پیرامون موضوع حقوق شهروندی بپردازند.
برخی از چهره های سیاسی و علمی به تبعیت از آیت ا.. هاشمی رفسنجانی که به نوشته وبسایت مرکز مدافعان حقوق بشر گفته بود «هیچ‌کس حق ندارد با سلب حقوق کامل شهروندی مطابق قانون اساسی و یک زندگی کامل، در نان مردم خرده شیشه بریزد.» به حمایت از اقدام دولت در زمینه انتشار منشور حقوق شهروندی پرداختند، در حالیکه عده ای دیگر از کارشناسان مسائل اجتماعی، نظیر عماد افروغ، با طرح انتقاداتی به منشور مذکور، معتقدند «ایراد جدی‌تر آن پرداختن به حقوق وضعی فردی و تا حدودی حقوق وضعی اجتماعی است و دیگر حوزه‌ها مثل جامعه فرهنگ و اقتصاد نادیده گرفته شده‌اند.»
محمد کاظم انبارلویی نیز در نقد خود به منشور مذکور به برخی ریزه کاری ها اشاره می کند که از دید نگارندگان آن مغفول مانده است. به عنوان مثال؛ وی به نادیده انگاشته شدن حقوق مخاطب در مبحث مربوط به گردش آزاد اطلاعات در منشور حقوق شهروندی خرده گرفته و می افزاید «به رسمیت شناختن حقوق مخاطب در انتشار آزاد اطلاعات و آزادی بیان مورد توجه حقوقدانان غرب بوده که به نظر می‌رسد این مهم از نگاه تدوین‌کنندگان منشور نادیده گرفته شده است.»
اما به رغم تمامی این حمایت ها و انتقادات، باید این واقعیت را پذیرفت که انتشار منشور حقوق شهروندی دوران تازه ای را در فضای سیاسی کشور سبب شده که برای کشف ابعاد پیدا و پنهان آن می باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. نکاتی که بخشی از آن در ادامه این نوشتار بدان ها پرداخته خواهد شد.

اهمیت توجه به حقوق شهروندی
امروزه یکی از پایه های قدرت و نیز مشروعیت حکومتها رعایت حقوق شهروندان آن کشور است. به طوریکه در جهان امروز؛ شهروندان مهمترین رکن اجتماعی جوامع مختلف به شمار می آیند و نظرات، پیشنهادات و انتقادهای آنها نقش به سزایی در پیشرفت عملکرد دولتها دارد.
اساسا رسیدن به یک حکومت مردم سالار مستلزم وجود جامعه‌ای است که مردم آن علاوه بر بلوغ دموکراتیک به حقوق و تکالیف شهروندی خود واقف باشند. البته در این تعریف مقصود از واژه شهروند ، صرفاً افرادی نیستند که در شهر زندگی می‌کنند، بلکه معنایی فراتر از این، یعنی تمامی آحاد افراد یک جامعه را شامل می شود.

حقوق شهروندی الزاما حقوق بشر نیست
باید به این نکته توجه داشته باشیم که بین مفهوم حقوق بشر و حقوق شهروندی تفاوت هایی وجود دارد. زیرا گاهی اوقات این دو مفهوم به صورت مترادف بکار برده می شوند. حقوق بشر مجموعه ای از عالیترین هنجارهای حقوق انسانی است که فراتر از حقوق موضوعه و حقوق شخصی افراد قرار دارد.
حقوق بشر حقوقی نیست که دولت یا نهادی بتواند آن را مانند موهبتی به کسی اعطا کند بلکه دولت یا هر نهاد دیگری صرفاً می‌تواند آن را به رسمیت بشناسد یا نشناسد. حقوق شهروندی آن بخش از حقوق اساسی(حقوقی که منعکس کننده ارزشهای حقوق بشری به صورتی از حقوق مشخص و مدون و تصویب آنها در قوانین اساسی کشورهای گوناگون) است که رنگ تعلق و وابستگی ملی به خود گرفته است. مانند حق مشارکت سیاسی که ملهم از حقوق بشر در شکل نسبی آن است و می‌تواند در برخی از قوانین اساسی، شکل ملی به خود بگیرد و فقط شامل حال شهروندان کشوری خاص گردد.
این درست همان نکته ای است که بهنام دارایی زاده، یادداشت نویس حقوقی بی بی سی فارسی از آن غفلت کرده و وی را تا مرز ادعای نه چندان درست ذیل رهنمون ساخته که طی آن می گوید «واقعیت این است که در هیچ جای این سند بیست صفحه‌ای، حتی یک بار هم عبارت «حقوق بشر» به کار برده نشده‌... در چارچوب همین رویکرد، عنوان سند را نیز گذاشته‌اند منشور «حقوق شهروندی». اصطلاحی منسوخ و نادقیق که دهه‌ها است در ادبیات حقوق بشری رایج، دیگر به کار برده نمی‌شود ....از نگاه بسیاری از کارشناسان، به کار بردن آن به جای اصطلاح «حقوق بشر»، خود اقدامی ضد حقوق بشری است.»

حقوق شهروندی چیست؟
حقوق شهروندی مجموعه حقوقی است که افراد به اعتبار موقعیت شهروندی خود از آن بهره‌مند می‌شوند. به عبارت دیگر؛ حقوق شهروندی به مجموعه حقوق و امتیازاتی که به شهروندان یک کشور، با لحاظ کردن دو اصل کرامت انسانی و منع تبعیض و با هدف فراهم‌سازی زمینه رشد شخصیت فردی و اجتماعی شهروندان در نظام حقوقی هر کشور آنان تعلق می‌گیرد، حقوق شهروندی اطلاق می‌شود که بر‌اساس نظریه تی‌اچ‌مارشال می‌توان آنرا به سه بخش ذیل تقسیم کرد:
1-حقوق مدنی:
این حقوق شامل آزادی تجمع، بیان، اندیشه، مذهب، برابری در قبال قانون می باشد.
2- حقوق سیاسی:
این دسته از حقوق شهروندی ناظر بر حق مشارکت در روندهای سیاسی است. بطور کلی حقوق سیاسی شامل حق رأی و تصدی مسئولیت در سطوح مختلف حکومت، آزادی گرد همایی و تشکیل انجمن و آزادی اطلاعات است.
3- حقوق اجتماعی:
این گروه از حقوق که بسیار گسترده و به همین رو اغلب مبهم و پیچیده به نظر می رسند، طیف وسیعی از حقوق را شامل می شود که بطور کلی بر حق برخورداری از حداقل رفاه اقتصادی واجتماعی برای آحاد افراد جامعه تاکید دارد. حقوقی نظیر حق کارکردن، برابری در فرصتها، حق بهره مندی از امکانات رفاهی و بهداشتی، حق استفاده از آموزش و... .

تاریخچه حقوق شهروندی
مفهوم حقوق شهروندی قدمتی طولانی دارد و پیشینه آن به اندیشه های کلاسیک متفکران عهد یونان باستان مثل افلاطون و ارسطو و دولت شهرهای آن زمان بر می‌گردد اما نخستین بار که حقوق شهروندی به صورت مکتوب درآمد، به قرن 17 میلادی در بریتانیا و انتشار منشور حقوق شهروندی باز می‌گردد.
پس از آن نقطه عطف در تحول مفهوم حقوق شهروندی را باید در اعلامیه‌ «حقوق بشر و شهروندی» فرانسه در سال 1789 و نیز منشور حقوق شهروندی ایالات متحده مورخ 15 دسامبر 1791، جستجو کرد که بر پایه ماگنا کارتا، منشور حقوق شهروندی بریتانیا و مبارزه‌های کلنی‌نشین‌ها با امپراتوری‌های استبدادی و پارلمانی نوشته می شد.

حقوق شهروندی در ایران
در ایران؛ حقوق شهروندی دارای سبقه ای تاریخی است. به طوریکه پیشینه آن به زمان هخامنشیان باز می گردد و طی آن بسیاری از مبانی و مبادی اولیه‌ حقوق بشر و شهروندی مورد تأکید قرار گرفته است. حقوقی مانند منع برده‌داری و به ‌اسارت گرفتن آزادگان، رعایت حقوق کارگران و شرایط مناسب کار، منع نسل‌کشی (در حمله به بابل)، تساوی افراد در برابر قانون و ...
اما در بررسی تاریخ معاصر‌ ایران چندان نمی‌توان جایی برای حقوق شهروندی پیدا کرد. چه آنکه نظام شاهنشاهی و پادشاهی حاکم بر ایران چندان توجهی به آراء و حقوق مردم نداشت و اساسا یکی از اهداف شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران نیز، اعتراض به این نقیصه بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، علیرغم تأکید قانون اساسی بر حقوق شهروندی و فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بالاخص در منشور 8 ماده ای و رهنمودهای
مقام معظم رهبری(مد‌ظله العالی)، متاسفانه از اول انقلاب تاکنون، پرداختن به مسئله‌ای نظیر حقوق شهروندی، ارتباطی مستقیم و موثر با جهت‌گیری‌های سیاسی دولت‌ها و مجالس پس از انقلاب نداشته است.
به طوریکه شاید مهمترین متن قانونی در این زمینه را بتوان در بخش‌نامه‌ قوه قضاییه در سال 1383 مشاهده کرد که تنها به دستگاه‌های ذی‌ربط نهاد قضایی کشور ابلاغ شد وتنها پس از گذشت مدت ها، همان متن، با عنوان «قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» به تصویب نمایندگان مجلس ششم رسید.
همان قانونی که مشخصا به «حقوق متهم» می‌پرداخت و به همین دلیل نتوانست خلا نگاهی جامع به حقوق شهروندی را جبران کند. لذا از همان بدو طرح و تصویب آن در مجلس با انتقاداتی از سوی فعالان مدنی مواجه شد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که شعار اعتدال را سر لوحه اقدامات و سیاستهای خود قرار داده ، فضای مناسبی برای پرداختن به حقوق شهروندی و سازو کارهای اجرایی آن فراهم شد که انتشار منشور حقوق شهروندی از سوی دولت را می توان گام اولیه و مناسبی در جهت اجرایی شدن حقوق شهروندی در کشور ارزیابی کرد.

منشوری با دستاوردهای منشورگونه:
منشور حقوق بشر منتشر شده از سوی دولت تدبیر و امید همانند ساختار فیزیکی منشورها، در برگیرنده طیف های مختلف مثبت و منفی است که در روزها اخیر بدفعات از سوی فعالان اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته که مهمترین محورهای آن عبارتند از:
الف)گامی مثبت اما ناکافی:
بدون شک انتشار منشور حقوق شهروندی نقطه عطفی در جهت توسعه و اجرای حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران می باشد. این منشور جدای از اینکه ضمانت اجرا داشته باشد یا نداشته باشد، گام بزرگی است که مردم را قادر می سازد تا بدانند حقوق شان به صورت جزئی و دقیق در جایی تدوین و ذکر شده و می‌توانند به آن استناد کنند.لذا انتشار این سند می تواند گامی مهم و البته ناکافی در این راستا ارزیابی شود. چرا که در صورت عدم تحقق کامل آن، می تواند موجبات بی اعتمادی جامعه به دولت را در پی داشته باشد. 

ب)ضرورت نهادینه کردن حقوق شهروندی در جامعه:
در جامعه ما که حقوق شهروندی نهادینه نشده، نقش نهادهای دولتی برای نهادینه کردن این حقوق بسیار مهم است. بنابراین، دولت با انتشار منشور حقوق شهروندی تلویحا به خلاءهای پیشین اذعان کرده و از این پس انتظار فعالان مدنی بر این خواهد بود که دولت با علم به مشکلات گذشته، این نواقص را در آینده رفع کند. ماموریتی که مستلزم نهادینه کردن فرهنگ حقوق شهروندی در جامعه است که تنها با تشکیل نهادی بروکراتیک در این زمینه محقق نمی شود. 

ج) فرصت آموزشی منشور حقوق شهروندی برای شهروندان:
از دیگر فواید و پیامدهای منشور حقوق شهروندی، ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه از حقوق خود در برابر دولت است که موجب زدوده شدن فرهنگ خودمحوری و نیز مبارزه با استبداد فردی می‌شود. لذا منشور حقوق شهروندی می تواند باعث پیشرفت فرهنگ سیاسی و افزایش مشارکت سیاسی افراد جامعه شود. 

د)پاسخ مقدمه منشور به تفاسیر مغلوط
در مقدمه سند، تلاش شده تا مانند سایر اسناد حقوق بشری، خاستگاه نظری موازین و حقوقی معرفی شود. لذا شاهد آن هستیم که در مقدمه آن؛ «شریعت اسلام»، «آیه از قرآن» و «سخنی از امام علی (ع) »، به مثابه مبانی نظری این سند معرفی شده‌‌اند. موضوعی که بر خلاف تبلیغات رسانه ای بیگانگان، گویای این واقعیت است که تفاسیر مغلوط غرض ورزان از این منشور، مبنی بر توانایی منشور حقوق شهروندی دولت در پاسخگوی به مطالبات نامشروعی نظیر لغو اجرای حدود الهی، رسمیت یافتن همجنسگرایی یا ورود ادبیات فمنیستی به قوانین مدنی پایه و اساسی در روح حاکم بر منشور ندارد. 

ه) منشور حقوق شهروندی؛ بازتولید قانون اساسی یا تلفیق معاهدات بین المللی
مطالعه پیش نویس منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم نشان می دهد که این منشور در واقع تکرار برخی از اصول قانون اساسی ایران است همچنین، این منشور موادی از قانون مدنی و مواردی از کنوانسیون های بین المللی را در خود جای داده که این موضوع دربردارنده 3 تفسیر از منشور است:
نخست آنکه منشور مورد تاکید دولت، از ابتکار علمی در نظر یا روش برخوردار نیست.
دوم آنکه این منشور از آنجایی که به اصول قانونی اساسی مستند شده، در آینده نیز با همان موانع اجرایی شدن این مواد در قانون اساسی مواجه خواهد شد سوم این منشور یک گام فراتر از اقدامات دولت های گذشته از جمله دولت اصلاحات و عدالت در نظارت بر حُسن اجرای قانونی اساسی که بی شک در اجرا به تداخل در وظائف قوا منجر خواهد شد. 

و)منشور؛ ناکام در ارائه تعریفی روشن از مفهوم شهروند
در پیش‌نویس حقوق شهروندی تعریفی از حقوق شهروندی ارائه نشده است. از نظر حقوقی ابتدا باید تعریف جامع و مانعی از یک موضوع وجود داشته باشد تا بتوان مصادیق را بر اساس آن مشخص کرد. لذا در این منشور نیز ابتدا باید حقوق شهروندی تعریف و بعد مصادیق آن ذکر می شد که متاسفانه گردآورندگان آن از ماده 3 به بعد، بدون ارائه تعریفی از شهروند، مستقیما وارد مصادیق شده اند. 

ت) عدم رعایت توازن در نگارش حقوقی منشور
یکی از ایرادات شکلی که به این منشور وارد است عدم توازن در شکل بندی مواد آن است. این منشور دارای 14 ماده است ولی یکی از مواد( ماده 3) را در 189 بند بیان کرده که این از لحاظ ادبیات حقوقی درست به نظر نمی رسد و بهتر بود که آن را به چندبخش و در قالب ابواب مختلف تقسیم کنند.
ن)تقدم شهروندی بر ملیت
تعریف پیش نویس منشور حقوق شهروندی، از شهروند، تنها "اتباع" ایران را در بر می گیرد و نه تمامی انسانهای ساکن ایران. این منشور، حتی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز عقب‌تر است که از "حقوق ملت" ایران سخن گفته که دایره‌ای وسیع‌تر از "اتباع" ایران را در بر می گیرد. به این ترتیب، مشخص نیست تکلیف سایر ساکنان ایران اعم از مهاجرین و پناهندگان چه خواهد شد؟ 

ح) واماندگی در شناخت مرزهای قانون و احساس
در بند 117 ماده سوم همین منشور گفته شده که « برگزاری و حضور در مراسم مذهبی ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند، آزاد است.»در واقع این بند مراسم مذهبی را منحصر به ادیانی کرده که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده‌اند، این در حالی است که در بند 21 ماده 3 آمده: «همه شهروندان ایرانی حق دارند که هویت فرهنگی، قومی، مذهبی و زبانیِ شان شناسایی شده و بدون هر گونه تبعیض از حمایت‌های قانونی برخوردار باشند». یا در بند 23 ماده3 می‌گوید:«همه شهروندان ایرانی حق دارند از ابزارهای لازم برای تاسیس نهادها، تشکل‌ها و… برای برپایی آیین‌های دینی و قومی‌و آداب و رسوم فرهنگی برخوردار باشند». بنابراین این بندها در تعارض با یکدیگر ارزیابی می شوند که به نظر می رسد نشان دهنده شتاب زدگی و احساسی عمل کردن نویسندگان این منشور است. 

خ)توقف؛ در دوراهی برنامه یا قانون
در متن منشور میان قانون، برنامه، خط مشی و سیاست خلط شده است.به طوریکه ماده 1-6، به صراحت منشور را برنامه و خط مشی اعلام می‌کند و نه قانون، اما در ماده 3 شاهد آن هستیم که عمدتا حقوق افراد از متون دیگر قانونی گرد آوری شده است. ضمن آنکه در همین ماده 3 مواردی از سیاستگزاری نیز به چشم می‌خورد مثل بندهای 3-3، 3-9، 3-18، 3-24، 3-26، 3-35، 3-40، 3-42 تا 3-45، 3-47، 3-50، 3-53، 3-58، 3-70، 3-75، 3-78، 3-99، 3-113 تا 3-115، 3-120، و 3-133.
بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که مطرح کردن این منشور در جامعه و تلاش برای مدون کردن آن خود گامی بسیار سازنده است. اصولا شکل گیری و تثبیت چنین قوانینی در جامعه ای با سابقه یکصد ساله در قانون‌گرایی، امیدوار کننده است اما در کنار اصلاح تدریجی این منشور که خود دولت تدبیر و امید نیز به آن معتقد است، نهادینه کردن حقوق شهروندی مستلزم آگاهی بخشی و ایجاد نهادهای مدنی مثل مطبوعات و احزاب مستقل و سازمان های غیر دولتی است. 


  
  
دفاع مطهری از احمدی نژاد

علی مطهری با تقدیر از عملکرد احمدی‌نژاد در پیشرفت‌های هسته‌ای که نصیب کشورمان شد، گفت: در برخی موارد نیاز است تشکر شود باید واقعیت‌ها را گفت اراده احمدی‌نژاد در پیشرفت هسته‌ای اثر بخش بود.
به گزارش نامه نیوز، نماینده مردم تهران با اعلام اینکه هر چند نسبت به بی انضباطی های مالی احمدی‌نژاد انتقاداتی به وی وارد است ولی عملکردش در بحث هسته ای قابل تقدیر است،افزود: اراده احمدی نژاد در انرژی هسته ای برای کشور موثر بود.
وی اضافه کرد: جایگاه ما نسبت به سال های اول انقلاب بسیار متفاوت است و غربی ها به این نتیجه رسیدند که نقش ایران در خاورمیانه بسیار اثرگذار است و برای ایجاد ثبات در کشورهای عراق، سوریه و بحرین به وجود ایران بسیار نیاز دارند.


92/9/20::: 12:39 ع
نظر()
  
  
هاشمی رفسنجانی در مراسم معارفه ولایتی:
آمریکایی‌ها برای عرض تسلیت به رژیم صهیونیستی می‌روند

آمریکایی‌ها برای عرض تسلیت به رژیم صهیونیستی می‌روند

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر دستور رهبری و فرمانشان مبنی بر اینکه از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم، نبود، تیم مذاکره کننده دچار لکنت زبان می‌شد، تاکید کرد: تدبیر رهبری خیال تیم مذاکره کننده را راحت کرد.
به گزارش تسنیم، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم معارفه علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سالن همایش آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، اظهار داشت: وقتی من در مسئولیت ریاست جمهوری بودم، فکر کردم جای یک مرکز تحقیقات راهبردی خالی است. البته مراکز تحقیقاتی کم نیست، ولی ما برای حکومت اسلامی و نظام به تحقیقات راهبردی نیاز داریم.

جایی که ولایتی را خوب شناختم در مذاکرات قطعنامه بود
رفسنجانی با بیان اینکه آقای ولایتی را در مجلس و دولت آقای موسوی و... می‌شناختم، ولی جایی که وی را خوب شناختم در مذاکرات قطعنامه جنگ بود، گفت: کار مذاکرات قطعنامه جنگ خیلی کار سختی بود و حتی از مذاکراتی که امروز آقای روحانی و ظریف انجام می‌دهند، مهمتر بود. زیرا عده‌ای از نیروهای رزمنده و خانواده‌های شهدا و خیلی‌های دیگر ایستاده بودند، ولی آنچه ما فهمیدیم این بود که جنگ به جایی نمی‌رسد و آمریکایی‌ها نیز از پایداری عراق مایوس شده بودند و چراغ سبز داده بودند و برای استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی چراغ سبز دادند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه قطعنامه علیه ما صادر شده بود و با هنرمندی تیم مذاکره کننده قطعنامه به نفع ما شد، تصریح کرد: جنگ عراق علیه ما حساب شد و خسارت‌ها به پای عراق نوشته شد و ما پیروز جنگ شدیم. در صورتی که ما در سازمان ملل طرفداری نداشتیم و اکثرا عمله آمریکا بودند و با ما مخالف بودند، ولی با تدبیر توانستیم قطعنامه را به نفع خود تمام کنیم.
هاشمی رفسنجانی افزود: صدام در این شرایط گیر افتاده بود و دست و پا می‌زد که از قطعنامه بیرون برود. ولی بالاخره توانستیم با پایمردی تیم مذاکره و رهبری آقای ولایتی از این مرحله عبور کنیم. وی با بیان اینکه مذاکره قطعنامه شبیه آنچه است که امروز در ژنو اتفاق افتاد، گفت: انصافا آقای ظریف که دست‌پرورده آقای روحانی بود، به خوبی توانست مذاکرات را هدایت کند.
هاشمی ادامه داد: در آن زمان مسائل داخلی رامی‌دیدید که هر روز حرف‌هایی می‌زدند و اگر دستور رهبری و فرمانشان مبنی بر اینکه از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم، نبود، اینها را دچار لکنت زبان می‌کرد. بنابر این پشت‌‌شان را رهبری محکم و خیالشان را راحت کرد. همچنین بعد از مذاکره نیز وقتی جواب آقا به نامه روحانی را دیدیم، همان تدبیر را اینجا دیدیم. زیرا اگر ولش می‌کردند، اما و اگرهایی بود ولی آقا با جمله‌ای که تشکر کردند مسئله را ختم کردند که این بسیار کار مهمی است.
به گفته هاشمی رفسنجانی، از شئون رهبری این است که در لحظه حساس به داد مردم و مسئولان برسند و ما از گردنه‌های سخت عبور کنیم. این مذاکره اینقدر سخت بود که آمریکایی‌ها برای عرض تسلیت به رژیم صهیونیستی می‌روند.
وی با بیان اینکه آنجا درمورد حق غنی‌سازی نوشته نشده است، تصریح کرد: زیرا در ان‌پی‌تی چنین حکمی نیست، اما به طور طبیعی هر کسی حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌ای استفاده کند، باید غنی‌سازی کند. ولی آنها ابا دارند. البته من می‌دانستم چرا آنها از این مسئله ابا دارند، زیرا می‌خواستند چیزی را داشته باشند. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اگر آنها می‌گفتند حق با شماست، بقیه کشورها نیز می‌گفتند حق ما هم هست، تصریح کرد: ما الان کارهایی را که قبلا انجام می‌‌دادیم، نیز انجام می‌دهیم و فقط توقف غنی‌سازی 20 درصد را پذیرفتیم، البته فعلا نیز نیازی به غنی‌سازی 20 درصد نداشتیم و برای زمان‌های دور نیاز داشتیم. وی با تاکید بر اینکه همه مراکز هسته‌ای اصفهان، نطنز، راکتور و مرکز در حال ساخت اراک هیچ کدام تعطیل نمی‌شوند، گفت: به هر حال کاری که تیم مذاکره کننده انجام داد بسیار کار بزرگی بود که باید از آقای روحانی و رفقایشان که ما را از مخصمه نجات دادند و مردم احساس راحتی می‌کنند، تشکر کرد. البته این مسئله تا قرارداد نهایی طول می‌کشد ولی ما باید حتما به موارد آن پایبند باشیم.
رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژِی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای توانست در قدم اول گام بزرگی را در عرصه دیپلماسی بردارد گفت: ایستادگی باید شاخص اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای باشد.
علی اکبر ولایتی در مراسم تودیع و معارفه اش به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که دیروز عصر در سالن آفتاب این مجمع برگزار شد، گفت: از مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی به دلیل اینکه به من اعتماد کردند تشکر می کنم و امیدوارم که شایستگی این حسن اعتماد را در کارم نشان دهم؛ و این مرکز بتواند به ندای پژوهشگران پاسخ مثبت دهد. وی تصریح کرد: آن گونه که رهبر انقلاب فرمودند و آیت الله هاشمی نیز بر آن تاکید داشتند توقع این است که این مرکز پشتوانه علمی سیاستهای اساسی نظام باشد و ما نیز در این جهت خواهیم کوشید. ولایتی در ادامه ضمن تشکر از روحانی و همکارانش که پیش از این ریاست این مرکز را بر عهده داشتند ادامه داد: برای آقای روحانی در سنگر جدیدش و در سمت ریاست جمهوری آرزوی موفقیت داریم. وی همچنین در مورد مذاکرات ژنو گفت: الحمدلله دولت در سیاست خارجه موفق بود و همکاران سابق ما در تیم مذاکره کننده ایرانی که مسئول کار 30 ساله کار وزارت خارجه هستند توانستند قدم بزرگی در این زمینه بردارند اما هنوز در گامهای اولیه هستیم که با تلاشی که تلاش گران عرصه دیپلماسی از خود نشان دادند امیدواریم بتوانند گامهای بعدی را هم با موفقیت بردارند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایستادگی همواره باید شاخص کار آنان در مذاکرات باشد گفت: ما همواره با ایستادگی مردم و مسئولین که همراه با رهنمودهای رهبری بودند توانسته ایم در مقابل زیاده خواهی های استکبار بایستیم و تیم مذاکره کننده نیز با این ایستادگی می توانند مسائل مربوط به احقاق حقوق هسته ای مان پیش ببرند.
وی همچنین با اشاره به توقعاتی که از مرکز تحقیقات استراتژیک وجود دارد، گفت: ما باید از طریق این مرکز پایه های تمدن نوین اسلامی را بتوانیم در کشور بنا کنیم. بنابر این گزارش در پایان سخنرانی ولایتی حکم ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط آیت الله هاشمی در لوحی به وی اعطا شد.


  
  
مقاومت کلید عقب‌گردهای بیشتر غرب
مقاومت کلید عقب‌گردهای بیشتر غرب
 

سرانجام پس از 4 روز دیپلماسی فشرده در حالی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 توافقنامه‌ای امضا شد که کارشناسان عقب‌گردهای طرف مقابل را مقاومت ایرانیان در برابر زیاده خواهی‌های غرب دانسته که استمرار آن می‌تواند در مذاکرات آینده 1+5 را به امتیازدهی بیشتر وادار سازد.
پس از امضای توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 کشورهای غربی در فضای رسانه‌ای و سیاسی تلاش کردند تا این توافقنامه را به نفع خود مصادره نمایند چنانکه حتی اوباما رئیس جمهور آمریکا رسما وارد صحنه شده و ادعای جلوگیری از دست یابی ایران به بمب هسته‌ای را مطرح کرد. همچنین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در الفاظی که بیشتر نشانگر تلاش وی برای خشنودسازی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی بود از توان غرب برای مقابله با فعالیت‌های‌ هسته‌ای ایران سخن گفت.
در کنار این مسائل و فضاسازی غرب برای مصادره توافقات ژنو یک اصل مشاهده می‌شود و آن تلاش غربی‌ها برای پنهان سازی حقیقت ماجرا و دلایل اصلی عقب‌گرد آنها از مواضع تند گذشته است. هر چند که مفاد توافقنامه مطلوب مطلق نمی‌باشد اما به هر حال غرب برخی عقب‌گردها را از مواضع تند گذشته داشته که حداقل آن تعدیل بخشی از تحریم‌ها و پذیرش غنی سازی ایران بوده است. نکته مهمی که غرب به دنبال کم رنگ سازی آن است اصل نقش و جایگاه مقاومت ملت ایران و نظام اسلامی در عقب‌گردهای 1+5 است. به اذعان دستگاه‌های اطلاعاتی و اتاق فکرهای غرب، با سیاست تحریم و تهدید هرگز نمی‌توان ایران را تسلیم کرد لذا غرب گزینه‌ای جز تعامل و مذاکره ندارد. بر همین اساس نیز آنها برآن شدند تا با آغاز فعالیت دولت یازدهم مسیر تعامل اجرایی با ایران را در پیش گیرند در حالی که با ادعای تغییر دولت در ایران سعی کردند تا اجبار خود برای تعامل با ایران را پنهان و از سوی دیگر دستاوردهای فرهنگ مقاومت برای ملت ایران را در حاشیه قرار دهند.
در ژنو 3 و پس از امضای توافقنامه نیز آنها این خط رسانه‌ای را دنبال کردند که رویکرد به مصالحه از سوی دولت یازدهم زمینه ساز این توافق بوده است در حالی که در سالهای گذشته این رویکرد در ایران نبوده است. این ادعا در حالی مطرح شده که از یک سو در 10 سال گذشته ایران همواره بر اصل مذاکره بر اساس حقوق ملت ایران تاکید داشته و از سوی دیگر دولت یازدهم و شخص ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را نیز رسما بر مذاکره بر اساس حقوق ملت ایران تاکید کرده است. بر این اساس هیچ تغییری در خط مشی ایران صورت نگرفته است و ادعای غرب ادعایی دروغین و صرفا تبلیغاتی برای پنهان سازی شکست در برابر اراده ملت ایران و ایجاد شکاف در ایران میان موافق و مخالف توافقنامه ژنو 3 است. غربی‌ها با فضای رسانه‌ای سعی دارند تا پنهان سازند که آنها تسلیم مقاومت ایران شده‌اند و با لفاظی و برتر نشان دادن خود در مذاکرات سعی در القای فرهنگ سازش و مصالحه به جای فرهنگ مقاومت هستند. این در حالی است که دستاوردهای ژنو 3 برگرفته از فرهنگ مقاومت بوده است که با استمرار آن می‌توان در مذاکرات آینده ضمن جبران کاستی‌های توافقنامه کنونی به دستاوردهای بیشتری دست یافت.
توافق نامه هسته ای میان ایران واعضای 1+5 در حالی دیروز صورت گرفت که برخی کارشناسان این توافق نامه را مثبت ارزیابی کرده وبرخی دیگر نیز به نکات قابل تامل این توافق نامه اشاره کردند
شهر ژنو از روز چهارشنبه 29 آبان به فاصله 10 روز بعد از نشست قبلی و برای سومین بار میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 بود و سرانجام بامداد دیروز جمهوری اسلامی ایران و 1+5 بعد از چندین دور مذاکرات سخت و طافت‌فرسا به توافق رسیدند.
این توافق نامه در حالی میان طرفین مذاکره کننده صورت پذیرفت که وزیر خارجه کشورمان پس از امضای توافق هسته ای سخنرانی کرد و گفت توافق دیروز چند حوزه مهم دارد و مهم‌تر از همه این است که برنامه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.
محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری خود در خصوص توافق ایران و 1+5 گفت: مردم ایران احترام به حقوق خود و احترام برای خودشان را می‌خواهند. بدست آوردن احترام آنها هم مهم است.
از سوی دیگر وزیر خارجه کشورمان و «کاترین اشتون» مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای موضع‌گیری کردند.
در این بیانیه آمده است: پس از گفت‌وگوهای سازنده ما امروز(دیروز) به توافقی رسیدیم تا برنامه‌ای مشترک که به اقدامی پیش رو برای به دست آوردن راهکار بلند مدت سازنده است، برسیم.
ما درباره روندی که به راهکاری سازنده از جمله گام نخست برای اقدامات اولیه 2 جانبه در طول 6 ماه است، موافقت کردیم.
رسیدن به طرح مشترک امکان‌پذیر بود و از حس احترام متقابل و عزم راسخ برای دستیابی به راه‌حلی که برای همه ما مفید باشد، سپاسگزاریم.
نخستین گام، زمان و شرایط را به وجود می‌آورد تا به راهکاری سازنده که اهداف مشترک را تامین می‌کند برسیم و درباره آن گفت‌وگوها به زودی آغاز خواهند شد.
همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست خبری رئیس جمهور و در جمع خبرنگاران، با تاکید بر این که توافقنامه ایران و 1+5 به هیچ عنوان فعالیت های هسته‌‌ای ایران را محدود نمی‌کند، گفت: در این توافق فقط میزان غنی سازی به طور داوطلبانه از سوی ایران تا 5 درصد نگه داشته شده است که به مدت 6 ماه و تا آغاز مذاکرات جامع خواهد بود.
پس از موضع گیری مذاکره کنندگان ارشد کشورمان جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که بدون تصمیم ایران چنین توافقی حاصل نمی‌شد و البته ادامه داد که در توافق گام اول به هیچ عنوان نیامده که ایران حق غنی‌سازی دارد.
وزیر خارجه آمریکا درباره توافق اولیه ایران و 1+5 در ژنو گفت: امروز ما در حال برداشتن یک گام جدی در جهت پاسخ به تمامی سوالاتی که در این سالها پیش آمده است، هستیم. ما این گام را در جهت توافق جامع‌تر برداشتیم تا جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران و غنی‌سازی ایران و توسعه از هم‌اکنون به بعد برنامه هسته‌ای ایران را بگیریم و در نهایت ثابت شود که دیگر برنامه هسته‌ای ایران منطقه و کشورهای دیگر را تهدید نمی‌کند. اگر ایران بتواند این گام را بردارد به یک راه حل نهایی و جامع تر که دنیا را امن می کند، می‌رسیم.
وی در ارتباط با تحریم‌ها گفت: ما معتقدیم که این تحریم‌ها هستند که ایران را به مذاکرات آوردند و در نهایت ما را به سوی مذاکرات جامع تر می برند اما این تحریم ها به خودی خود هدف نبودند. هدف تحریم‌ها این بود که مذاکره داشته باشیم و این همان اتفاقی است که هم‌اکنون در حال رخ دادن است و هدف دیگر این است که یک توافق قوی و محکم برای چک کردن برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم.
همچنین رئیس جمهور آمریکا گفت: برای اولین بار در 10 سال گذشته توانستیم گسترش برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و بخش‌هایی از آن را به عقب ببریم. امروز، که دیپلماسی راه جدیدی را به دنیایی باز کرده که امن تر است، آینده‌ای که در آن می‌توانیم تأیید کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و قادر نخواهد بود سلاح هسته‌ای تولید کند.
در همین حال مقامات کشورهای غربی نیز جداگانه مواضع خود در قبال این توافق نامه را مطرح کردند وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد توافقات ژنو امکان دستیابی ایران به حقوق کامل هسته‌ای خود را فراهم ساخته و منجر به لغو تحریم‌های یکجانبه‌ای می‌شود که روسیه هرگز آنها را به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسد.
«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس نیز بعد از امضای رسمی توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 در صفحه توئیتر خود این توافق را برای تمام دنیا، کشورهای خاورمیانه و مردم ایران، توافقی خوب دانست.
وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که توافق میان ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران در راستای حفاظت از صلح در خاورمیانه صورت گرفت. «گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان هم از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی با عنوان نقطه تحول یاد کرد.
وی همچنین گفت که اجرای شفاف و قابل اثبات و ادامه سریع مذاکرات در حال حاضر بسیار مهم است. همچنین «لوران فابیوس «وزیر خارجه فرانسه به خبرنگاران گفت: «توافقنامه میان ایران و 1+5 بر حق ایران برای غنی‌سازی صلح‌آمیز تاکید می‌کند و هر گونه دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای را مسدود می‌سازد.»
وی افزود: «این مکانیزم شامل نظارت شدید بر توافقنامه جاری است و نتایج آن بستگی به تلاش‌های و آمادگی‌ها دارد.»
همچنین اتحادیه اروپا در واکنش به توافق هسته‌ای دیروز با گروه 1+5 اعلام کرد که دستیابی به توافق با ایران در صورتی ممکن است که در مدت زمان تعیین شده انجام شود.
رسانه های دنیا نیز به بازتاب جهانی این توافق‌نامه پرداختند پایگاه خبری بی. بی. سی در گزارشی، واکنش کشورهای مختلف جهان به حصول توافق میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 را منعکس کرد.
همچنین خبرگزاری دولتی سوریه گفته است که این کشور از توافقنامه ژنو استقبال کرده و آن را توافقنامه ای تاریخی خوانده است.
توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5در رسانه‌های دنیا بخصوص رسانه ها و نشریات آمریکایی بازتاب گسترده ای داشت.
‌ پایگاه خبری شیکاگو تریبیون در گزارشی نوشت : موفقیت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 در تنظیم توافقنامه هسته ای می تواند آغازکننده یک دوره از روابط حسنه و دو جانبه میان تهران و کشورهای غربی باشد.
شبکه ان بی سی نیوز آمریکا با اشاره به تاریخ مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی اظهار داشت :‌ پس از حدود 35 سال تنش و بی اعتمادی میان تهران و واشنگتن توافق هسته ای را باید پیروزی هیئت ایرانی در به رسمیت شناخته شدن حق جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم دانست.
شبکه الجزیره انگلیسی نیز نوشت :‌ ایران در حالی موفق شد تحریم های خود را رفع کند که کشورهای آمریکا، ‌فرانسه، آلمان،‌ انگلیس، ‌چین و روسیه متقاعد شدند حق ایرانیان را نیز برای دارا بودن از فناوری هسته ای به رسمیت بشناسند. تهران نیز در ازای چنین معامله ای بخشی از فعالیت‌های هسته ای خود را کاهش می دهد.
شبکه ای بی سی نیوز آمریکا با انتشار سخنان اوباما درباره توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 تاکید کرد :‌ این توافق موجب شد اوباما دور جدید تحریم های ضدایرانی را لغو و مانع تصویب آن در کنگره آمریکا شود.
روزنامه لس آنجلس تایمز با انتشار تصاویری از تبریک مقامات کشورهای 1+5 و ایران به یکدیگر اذعان کرد :‌ ماراتن مذاکرات ژنو با نتیجه برد _ برد به پایان رسید و این موضوع بیشترین تاثیر را در آرامش منطقه و ثبات و برقراری رابطه مسالمت آمیز میان تهران و کشورهای غربی داشته است.
شبکه بی بی سی نیز اشاره کرد :توافق هسته ای در ژنو بسیار مهم است زیرا در مدت ده سال گذشته غرب و ایران درباره برنامه هسته ای ایران اختلاف نظر داشته اند. این توافق مهم است زیرا برنامه هسته ای به جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه و شکل کل این منطقه مربوط است.
پایگاه اینترنتی سی. ان. ان ترک نیز به نقل از رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: قدرت های بزرگ جهان حق فعالیت اتمی ایران را به رسمیت شناختند. پایگاه اینترنتی "ان تی وی" نیز با اعلام خبر موفقیت آمیز بودن مذاکرات ژنو و نقل سخنان رییس جمهور کشورمان مبنی بر اینکه قدرت های بزرگ جهان حق فعالیت اتمی ایران را به رسمیت شناختند نوشت: بر اساس این توافقنامه ایران به مدت شش ماه فعالیت های هسته ای خود را تعلیق کرده و کار غنی سازی اورانیوم را تا 5 درصد کاهش خواهد داد. در مقابل تحریم های علیه ایران نیز تا حدی تعدیل خواهد شد.
با توجه به اهمیت توافقات صورت گرفته میان ایران و گروه 1+5 سیاست روز در گفت وگو با کارشناسان به ارزیابی ونکات قابل تامل این توافق‌نامه پرداخته که به شرح ذیل است

تعهدات غرب به ایران چندان قابل توجه نیست
مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: در ابتدا به اعضای مذاکره‌کنندگان کشورمان خسته نباشید می گوییم که از همه کوشش خود برای رسیدن مذاکرات به یک سند مکتوب استفاده کردند اما آنچه به این توافق‌نامه می‌توان اشاره کرد محتوای آن و متنی است که به صورت رسمی مورد توافق قرار گرفته بنابراین حرف و حدیث‌ها پیرامون مذاکرات با این موافقت‌نامه از اعتبار ساقط شد.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر بخواهیم پیرامون محتوای توافق‌نامه نظر دهیم باید بگویم که بخش قابل توجهی از این توافق‌نامه تعهدات جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل است که در قبال تعهدات ما به غرب، تعهدات غرب به ما چندان قابل توجه نیست. وی گفت: با این رویکرد آنچه که در پیش رو داریم به ویژه برای 6 ماهه آینده توافقات نهایی را دشوارتر می‌سازد چرا که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از حقوق هسته‌ای خود دست بردار نخواهد بود.

مواضع قاطع رهبری غربی‌ها را وادار به عقب نشینی کرد
قدیری ابیانه دیگر کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت مواضع قاطع و قهرمانانه رهبری علیه سیاست‌های غربی به ویژه در جمع بسیجیان و نیز تظاهرات گسترده در سیزده آبان و همچنین اقداماتی نظیر حلقه انسانی دور خورد و غرب را متقاعد کرد که نرمش ایران از موضع استیصال نیست و همین امر غربی‌ها را متقاعد کرد که چاره‌ای جز عقب‌نشینی ندارند. وی افزود توافق اخیر یک موفقیت برای ایران است و به قول آقای ظریف سیاست برد- برد حاصل شده.
این کارشناس تصریح کرد البته غربی‌ها متوجه شدند که اگر امروز با حفظ آبرو از موضع خود عقب‌نشینی نکنند فردا ناچارند با تحمل تحقیر بیشتر این کار را انجام دهند البته مذاکرات ادامه خواهد داشت و همگان باید کمک کنند تا دست ایران در این مذاکرات قوی‌تر شود کاهش نیاز به ارز خارجی از طریق ترجیح کالای ایرانی بر کالای خارجی، بهبود کیفیت و کمیت تولید، با تقویت فرهنگ و ساعت سفید‌کاری و نیز رعایت انضباط اجتماعی و اقتصادی و سوق دادن سرمایه‌ها از دلالی به تولید به عبارتی تحقق حماسه اقتصادی از مواردی است که دشمن را وادار به عقب‌نشینی‌های بیشتر خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد مردم قدردان زحمات شبانه‌روزی و دلسوزانه هیات مذاکره‌کننده هستند بهترین قدر‌دانی این است که همگان خود در هر کاری که هستند چنین تلاشی را در راه اعتلای کشور به کار گیرند متاسفانه ساعات مفید‌کاری در ایران بسیار کم و وجدان کاری ضعیف می‌باشد.

موافقت نامه، نتیجه تلاش برحق ایران
حسن هانی‌زاده دیگر کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: موافقت‌نامه میان ایران و 1+5 در واقع دربرگیرنده تلاش رسمی به حق جمهوری‌اسلامی ایران برای غنی‌سازی است هر چند که این غنی‌سازی از 20 درصد به 5 تنزل پیدا کرده اما با توجه به اینکه کشورمان در حقیقت توانست این اعتراف را از غرب بگیرد که به حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد به عنوان پیروزی در عرصه دیپلماسی کشورمان محسوب می‌شود. وی افزود: با این توافق‌نامه ایران توانست یک تعامل سازنده با جامعه جهانی داشته باشد و جای هیچ‌گونه ایجاد تحریم‌های جدید را باقی نگذارد و کشورهای 1+5 نیز باید در این خصوص تضمین کننده باشند.

این توافق نامه تنها گامی برای ادامه مسیراست
موسوی دیگر کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: با توجه به حمایت مقام معظم رهبری از تیم هسته‌ای کشورمان از همان آغاز مذاکرات در دولت جدید و حتی قبل از آن در شرایط حاضر که تیم مذاکره‌کننده توانسته به یک توافق متنی با غرب دست یابد بنابراین انتظار می‌رود که همه نظام از تیم هسته‌ای کشورمان حمایت کنند.
وی با بیان اینکه برخی از کانون‌های قدرت هنوز هم با دید منفی مذاکره‌کنندگان کشورمان را زیر سوال می‌برند تصریح کرد: توجه و تاکید به فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت همه‌جانبه نظام از اعضای تیم هسته‌ای کشورمان می‌تواند محوری باشد تا برخی افراد از تخطئه بی‌مورد تیم هسته‌ای کشورمان دست بردارند.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تصریح کرد: البته باید توجه داشت که این توافقات صورت گرفته تنها گامی به جلو برای ادامه مذاکرات است، این توافقات بیش از آنکه نیازهای جمهوری‌ اسلامی ایران را تامین، نیاز غرب تامین را می‌کند در واقع این غرب است که به توافق با جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد نه ملت ایران.
وی خاطر نشان کرد:‌با توجه به اینکه غربی‌ها همیشه از بازی چماق و هویج در قبال جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد، ما امیدواریم غرب با این توافق‌نامه بتواند در قبال جمهوری اسلامی ایران اتحاد‌سازی و به تعهداتش نیز عمل کند.


  
  
«مسکن مهر» پروژه‌ای بود که دولت گذشته بنای آن را نهاد تا خانواده‌های کمتر برخوردار و بدون خانه، خانه‌دار شوند...
«مسکن مهر» پروژه‌ای بود که دولت گذشته بنای آن را نهاد تا خانواده‌های کمتر برخوردار و بدون خانه، خانه‌دار شوند. اقدامی که در قانون اساسی به عنوان یکی از وظایف دولت‌ها قید شده است.
پروژه مسکن مهر از سال 1386 کلید خورد و تا پایان دور دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد یکی از برنامه‌های مهم این دولت بود که به خاطر مسائلی، به پایان نرسید و به دولت تدبیر و امید رسید.
از دلایلی که باعث شد مسکن مهر احمدی‌نژاد با مشکلات زیادی روبرو شود، بالا رفتن قیمت مصالح، هزینه‌های ساخت و ساز از جمله دستمزدهای کارگران، افزایش قیمت ملزومات مورد نیاز ساختمان مانند شیرآلات، کابینت، وسایل سرمایشی و گرمایشی بود. علاوه بر آن تحریم‌ها به عنوان یکی دیگر از موانع اجرای پروژه‌های مسکن مهر معرفی شد.
اما مانع اصلی این پروژه، تعداد بسیار زیاد تعهداتی بود که دولت به متقاضیان داده بود. در واقع دولت با این کار می‌خواست با یک دست چند هندوانه را بردارد، که قطعاً مشکلات این کار در کوتاه‌ترین زمان آشکار شد و باعث شد تا انبوه مسکن مهر، نیمه‌ساخته باقی بماند و البته تعداد زیادی هم تحویل متقاضیان شود.
امید و آرزوی مردمی که با وضعیت اقتصادی کشور نمی‌توانستند خانه‌دار شوند، در حال تحقق بود. بسیاری واحدهای خود را تحویل گرفتند و بسیاری هم سرگردان ماندند. این سرگردانی پس از پایان دولت دهم دو چندان شد. علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در سال 92، که منجر به پیروزی آقای روحانی شد، کم‌توجهی و بی‌توجهی دولت و وزارتخانه مربوطه، نارضایتی‌های مردم را افزایش داد. واحدها در زمان مقرر که در قراردادهای میان مردم و مسکن مهر امضا شده بود، تحویل داده نشد و همین امر، هزینه‌های اضافی را هم به مردم متقاضی مسکن مهر تحمیل کرد.
در علم اقتصاد هم بر اجرای پروژه‌ها در زمان تعیین شده و حتی زودتر از موعد تاکید شده است. اگر پروژه‌ای به تأخیر بیفتد، هزینه‌های پایان آن افزایش چشمگیری خواهد یافت و باعث می‌شود محصول تمام شده هم گران به دست مصرف‌کننده برسد. اما چنین اتفاقی در کشور ما به ندرت می‌افتد یا اصلاً نمی‌افتد و پروژه‌ها چند سال پس از زمان تعیین شده به بهره‌برداری می‌رسد.
و اما علی‌رغم وعده‌ای که رئیس‌جمهور منتخب پس از پیروزی در انتخابات داد و بر ساخت مسکن ارزان برای مردم به ویژه نسل جوان و رفع ایرادات طرح مسکن مهر برای خانه‌دار شدن مردم در دولت خود تاکید کرد، اما به خاطر برخی مسائل از جمله آشکار شدن مخالفت جدی دولت و وزیر مسکن با طرح مسکن مهر، این پروژه‌ها با مشکلات بیشتری روبرو شد.
تعهد هر دولتی به مردم، در دولت بعد هم از نظر قانونی قابل اجرا و پیگیری است و دولت بعد نمی‌تواند این تعهد را از دوش خود بردارد. این تعهد حقیقی نیست بلکه به خاطر دولتی بودن، حقوقی است و اگر مردم در این زمینه مطالبه‌ای دارند باید از سوی دولت مستقر حل و فصل شود.
در اظهارنظری که به تازگی از سوی آقای آخوندی وزیر مسکن نسبت به مسکن مهر مطرح شده، عمق مخالفت و کینه او نسبت به مسکن مهر روشن شده است. این جمله که حتی صدای آن هم در سایت‌های گوناگون منتشر شده می‌گوید؛ «مسکن مهر طرح مزخرفی است.»بر فرض هم که مزخرف است. اکنون جه اید کرد؟ آیا با این سخن مردم خانه دار می‌شوند؟
آقای وزیر راه و شهرسازی احتمالاً به چند دلیل این طرح را مزخرف معرفی می‌کند.
1ـ به این خاطر ناراحت است که این طرح در یک دولت دیگر آغاز شده و این فرصت از او گرفته شده که مبدع آن باشد.
2ـ به این خاطر که کار یک دولت دیگر را باید به پایان برساند و آنگاه طرح و پایان آن هم باید به نام یک دولت دیگر ثبت شود.
3ـ یا این که توان اجرا و پایان دادن به پروژه‌های مسکن مهر در وزارت‌خانه او دیده نمی‌شود.
4ـ شاید هم می‌خواهد با به تأخیر انداختن پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر از دولت پیشین، مردم را نسبت به دولت گذشته بدبین‌تر کند.
5ـ وارد بازی سیاسی با دولت گذشته شده‌اند.
و‌... .
اما هر دلیل و منطقی هم داشته باشد، دولت یازدهم موظف و مکلف به اجرا و پایان دادن به این پروژه‌ها است و نمی‌تواند از این تعهد سرباز بزند پس چه بهتر که بدون شکایت و گلایه و بی‌منت به ادامه کار برسد و دل صدها هزار نفری که همچنان چشم امید به دریافت خانه خود را دارند، شاد کند و برای خود هم عاقبت به خیری را بخرد.
و البته باید توجه داشت که مسکن مهر یکی از پروژه‌هایی بود که مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته بود به همین خاطر ایشان در دیداری که اعضای هیأت دولت با ایشان داشتند فرمودند؛ «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»
و البته صومعلو معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سیاست جدید وزارتخانه گفته است؛ «وزیر راه و شهرسازی (آخوندی) معتقد است به دلیل اینکه رئیس‌جمهور در خدمت مقام معظم رهبری تعهد کردند تا تعهدات دولت قبل را انجام دهند، بنابراین همه طرح‌های قبلی از جمله مسکن مهر به پایان می‌رسد.»
و در پایان باید گفت که آقای رئیس‌جمهور اگر چنین تعهدی داده که به جا و درست است، پس چرا وزیر راه و شهرسازی سخنانی را علیه این پروژه بیان می‌کند که در شأن یک وزیر نیست و با این سخن اجر خود را هم زائل می‌کند. اگر طرح بهتر، مناسب‌تر و کاربردی‌تری دارید، اسکندر شهبازی گهروئی.

  
  

لاش سایت سازمان سیا برای مشابه سازی «روحانی» و «مرسی»

وقتی اپوزوسیون، رئیس‌جمهور را هدف می‌گیرد
وقتی اپوزوسیون، رئیس‌جمهور را هدف می‌گیرد
 

سناریوی هجمه رسانه‌ای علیه دولت و تلاش برای ایجاد اختلال در انجام وظیفه مسئولان دستگاه اجرایی کشور که از‌‌ همان روزهای ابتدایی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای روحانی کلید خورده بود، سرانجام پشت پرده خود را به نمایش گذاشت.
به گزارش سایت رجانیوز، راه‌اندازی یک سایت اینترنتی تحت عنوان «روحانی سنج» که قرار بود تا اقدامات و قول‌ها و وعده‌های حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی را طی صد روز نخست فعالیت دولت بررسی کند، یکی از اقداماتی بود که به طور رسمی از خارج کشور هدایت می‌شد و تلاش داشت تا فضای افکار عمومی را به سمت سیاه‌نمایی هدایت کند.
این سایت که با الهام از سایت «مرسی سنج» تهیه شده بود، در پشت پرده اهداف خود ایجاد یک فضای مسموم علیه قوه مجریه کشور و نهایتا انقلاب اسلامی را دنبال می‌کرد تا بتواند زمینه را برای آنچه شورش اجتماعی و مصر شدن ایران می‌نامد، فراهم کند.
در همین زمینه، سایت «رادیو فردا» که به عنوان ارگان رسانه‌ای رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فعالیت می‌کند، در گفتگو با یکی از چهره‌های گرداننده این سایت در کشور کانادا، مشخصا رابطه کاخ سفید با گردانندگان این سایت را علنی کرد. رادیو فردا در بخشی از این گفتگو، این سوال را از گرداننده اصلی سایت روحانی سنج پرسیده که «چرا برخی از وعده‌های آقای روحانی در سایت «روحانی سنج» ذکر نشده است؟ به عنوان مثال «بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی» از جمله وعده‌هایی است که در این سایت نیست.» و صراحتا خواستار اعمال فشار به دولت شده است.
این فرد گمنام هم در پاسخ گفته است: «خب ببینید، این پروژه در فضای سیاسی ایران اولین تجربه در نوع خودش است. ما برای جمع آوری این وعده‌ها چند نفر از افراد تیم تحقیق شروع کردند به جمع‌آوری قول‌های مشخص آقای روحانی پرداختند. و منظور از قول مشخص، قول‌ها و وعده‌هایی است که اظهارنظر نبود، وعده دادند که انجام می‌شوند و البته در حوزه مسئولیت رئیس جمهوری هم هست.
این قول مشخص را که شما به آن اشاره کردید ما در این اواخر کار به آن برخوردیم، و به نظر از قلم افتاده است، چون اولین تجربه است، طبعا ایرادهایی هم دارد. ولی نخواستیم تا قبل از این صد روز اول، قول و وعده‌ای را به فهرست اضافه کنیم، چون این احتمال را می‌دادیم که برداشت‌های دیگری به وجود آید، ولی به طور مداوم کاستی‌هایی که «روحانی سنج» داشته و دارد، توسط مردم به ما گوشزد شده و می‌شود.»
رادیو فردا همچنین صراحتا از شباهت این پروژه با پروژه‌ای که در مصر اجرا شد، سخن گفته و پرسیده است: «روحانی سنج از «مرسی سنج» الهام گرفته، یعنی فعالان سیاسی و مدنی مصر وقتی که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر شد،
«مرسی سنج» را راه اندازی کردند تا وعده‌های او را رصد کنند و ببینند رئیس جمهوری جدید مصر تا چه اندازه به وعده‌های خود عمل می‌کند. وعده‌های محمد مرسی در آن سایت به پنج بخش تقسیم شده بود که از جمله آن‌ها نان، ترافیک، سوخت، تمیزی و پاکیزگی بود. «روحانی سنج» برخلاف «مرسی سنج» موضوعات در حوزه‌های کلان مانند سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و دیگر حوزه‌هایی از این دست را انتخاب کرده است. این تفاوت به چه دلیل وجود دارد؟ «که با این پاسخ روبرو شده است:
این تقسیم‌بندی‌ها بر اساس حرف‌ها و گفته‌های آقای روحانی انجام شده است. ما از مرسی سنج فقط الهام گرفتیم و روش‌ها و بررسی وعده‌ها را مختص شرایط و وضعیت ایران انجام دادیم. ضمن اینکه آقای روحانی وعده‌های کلی تری داده بودند و البته در حوزه‌هایی هم وعده‌های جزیی‌تری داشتند مثلا به طور مشخص وعده انتصاب معاون فن‌آوری‌های نو که وعده بسیار مشخص و جزیی بود در روحانی سنج آورده‌ایم ولی چون وعده‌های آقای روحانی وعده‌های کلی بود، در سایت روحانی سنج هم وعده‌ها و محور‌ها، کلان انتخاب شده‌اند و نتیجه کار چیزی شده است که مشاهده می‌کنید.
باید توجه داشته باشید که ما خارج از ایران هستیم و به بسیاری از منابع داخل کشور دسترسی نداریم و به همین دلیل کار سخت‌تری در پیش داریم. اولین مکانیسم ما برای بررسی وعده‌ها و پیگیری آن‌ها، بررسی و رصد رسانه‌ها و روزنامه‌های ایران است تا به طور کامل و مستمر در جریان فعالیت‌های داخل ایران و کارهایی که انجام می‌شود، قرار بگیریم، ولی قطعا این کافی نیست.
ما همچنین شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم، وبلاگ‌ها و نظراتی را که مردم در این وبلاگ‌ها به اشتراک می‌گذارند را لحاظ می‌کنیم.»

ماجرای مرسی سنج و روحانی سنج
جالب است بدانید که اخوان المسلمین و مرسی هم در انتخابات مصر وعده یک طرح 100 روزه برای بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی مصر را داده بودند. برای همین محمد مرسی رییس جمهور مخلوع مصر هم یک سایت با نام مرسی سنج (Morsi Meter) راه انداخته بودند تا وعده‌های 100 روزه‌اش را بسنجد و نهایتا نشان دهد که مرسی در عمل به وعده‌هایش ناموفق و ناکارامد بوده است و سایت روحانی سنجی که راه اندازی شده است از لحاظ ساختار، قالب و فرایند کاری کاملا کپی نمونه سایت مرسی سنج مصری است.
هر دوی این سایت‌ها توسط گروه‌های اپوزوسیونی راه اندازی شده که الگوی فعالیتشان دقیقا منطبق با مدل جدید آمریکایی‌ها برای شکل دهی به اعتراضات خیابانی و شورش در کشورهای هدف است. مدلی که آخرینش توسط اپوزوسیون روسی وابسته به آمریکا دراعتراضات انتخاباتی روسیه عملیاتی شد و در ایران هم توسط اپوزوسیون ایرانی وابسته به آمریکا هم در سال 1392 کلید خورد و البته با توجه به خلق حماسه سیاسی توسط مردم به سرانجام نرسید.
به نظر می‌رسد سناریوی ایجاد فشار روانی به دولت برای انجام کارهای ساختارشکنانه و افراطی در روزهای آینده هم غلظت بیشتری به خود بگیرد و در این زمینه، سایت‌های دیگری نیز راه‌اندازی شود؛ موضوعی که با جدی شدن ماجرای سایت روحانی سنج و همچنین ایجاد سایت موسوم به هزار روز، قابل اثبات و مشاهده است.


  
  
آیت الله جنتی در نماز جمعه تهران:
رأفت نظام نبود، سران فتنه باید اعدام می‌شدند
رأفت نظام نبود، سران فتنه باید اعدام می‌شدند
 

خطیب این هفته نماز جمعه با تقدیر از عملکرد بسیج و با تاکید بر اینکه هرچه در مورد بسیج گفته شود حق مطلب ادا نمی شود اظهار داشت: همان طور که برادران شما در سازمان بسیج اساتید نامه ای در خصوص انتصاب هایی که در بعضی از وزارتخانه ها صورت گرفته امضا کردند، گویا فعلاً قصد دارند با داس بچه های انقلابی را درو کنند.
به گزارش مهر، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به عنوان خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری مراسم 13 آبان گفت: دست شما ملت عزیز درد نکند. خداوند به شما اجر مضاعفی بدهد که به اسلام و نظام آبرو دادید و به دنبال بیانات مقام معظم رهبری مراسم گسترده ای را برگزار کردید و پاسخ دندان شکنی به کسانی که در داخل و خارج به نظر عقد خواهر و برادری با آمریکا بسته اند و به آنها چراغ سبز نشان می دهند، دادید.
آیت الله جنتی با اشاره به انفجار رخ داده جلوی سفارت ایران در بیروت تصریح کرد: مساله بیروت مساله حادی بود و مسلماً برای آن نقشه کشیده شده بود، نمی توان گفت اسرائیل شکست خورده در آن نقشی نداشت. اسرائیل در لبنان و غزه شکست خورده است و هر کاری که می خواست انجام دهد با مقابله نیروهای اسلامی مواجه شده است، آنها می خواستند با این حرکت مساله مذاکره ژنو را تحت الشعاع قرار دهند.
وی با اشاره به روز عاشورای سال 88 گفت: فتنه گران در آن روز عاشورا هتک حرمت کردند و خودشان را نشان دادند و باطن خود را ظاهر کردند، نشان دادند که نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند و در شعارهایشان نظام ایرانی سر می دادند و نشان دادند امام حسین (ع) را قبول ندارند و به عزاداران امام حسین (ع) حمله کردند و با پاره کردن عکس امام گفتند امام را قبول نداریم و بلوا به پا کردند.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه اگر لطف خدا و درایت مقام معظم رهبری نبود این فتنه نظام را از پای درآورده بود، گفت: اکنون این روسیاهان در خانه خود محبوس شده اند منتهی اما این امکانات و وسایل زندگی، تلویزیون و رفاه را در خانه در اختیار دارند. اگر رافت اسلامی نبود باید اعدام می شدند.
وی با بیان اینکه در فقه اسلامی حکم کسی که افساد فی الارض بکند اعدام است، اظهار داشت: یک نمونه کوچک، چاقوکشی که در یک محل ناامنی کند حکمش اعدام است و در قامت مفسد فی الارض است اما اینهایی که 8 ماه مملکت را ناامن کردند و بسیاری از جوانان اصیل بسیجی را کشتند و تخریب های بسیاری داشتند آیا این فساد فی الارض نیست.
وی ادامه داد: نظام خیلی بر سر اینها منت گذاشته است که زنده هستند و در خانه خود محبوس هستند ، اگر دکتر لازم داشتند دکتر در اختیار آنها قرار می گیرد اما در عین حال این افراد حاضر نیستند اظهار ندامت کنند، زمانی که منافقین در زندان بودند امام فرمودند منافقینی که بر سر مواضع خود هستند را اعدام کنید اما اینها همچنان بر سر مواضع خود هستند، اگر اظهار ندامت و اعلام می کردند ما اشتباه کردیم ممکن بود یک راه خروجی باشد.
جنتی با اشاره به مذاکرات ژنو اظهار داشت: نتیجه معلوم نیست اما مقام معظم رهبری گفتند که امیدی ندارند. به طور کلی قطع امید نمی کنیم اما مواضع آمریکا و اروپایی ها نشان می دهد که حق طلب و حق خواه نیستند و به دنبال منافع خودشان هستند که امتیاز بگیرند و امتیازی ندهند. با این روحیه آنها بر سر میز مذاکره چگونه می توان امیدوار بود.
خطیب این هفته نماز جمعه با اشاره به هفته بسیج و با یادآوری سخنان امام (ره) در خصوص بسیج گفت: بسیج لشگر مخلص خدا و میثاق پا برهنگان و معراج اندیشه اسلامی است. تشکیل بسیج از الطاف خداوندی است. باید بسیجیان جهان در فکر حکومت اسلامی باشند و فقط به جمهوری اسلامی قناعت نکنند، این بسیج باید در سراسر جهان باشد، این شدنی است و تنها منحصر به ایران نباید باشد.
جنتی با تقدیر از عملکرد بسیج و با تاکید بر اینکه هرچه در مورد بسیج گفته شود حق مطلب ادا نمی شود، اظهار داشت: برادران بسیجی باید به فکر باشند و هرجا انحرافی دیدند اظهار نظر کنند، همان طور که برادران شما در سازمان بسیج اساتید نامه ای در خصوص انتصاب هایی که در بعضی از وزارتخانه ها صورت گرفته امضا کردند و گویا فعلاً قصد دارند با داس بچه های انقلابی را درو کنند.
دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: این را همه می دانند و من از آقای رئیس جمهور سوال دارم آیا این مسایل را می دانی یا نمی‌دانی؟ اگر می دانی "وا اسفا" و چرا اقدامی نمی کنی و اگر نمی دانی "واحسرتا" و مطالبی را که در رسانه ها در این باره منتشر می شود مطالعه کنید و اگر درست است اقدام کنید.


  
  
پیامهای عمومی ارسال شده