سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرمان خدا را بر پا ندارد جز کسى که در حق مدارا نکند و خود را خوار نسازد و پى طمعها نتازد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :40
کل بازدید :61704
تعداد کل یاداشته ها : 55
103/1/9
1:0 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
shahbazi[311]
عضو انجمن جامعه شناسی ایران

خبر مایه
پیوند دوستان
 
alone upturn یعنی تغییر مطلوب دلبری مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام گل باغ آشنایی بلوچستان رود تنها نیست عاشقانه دلدارا عاطفانه تنهایی......!!!!!! ashegh پیامنمای جامع حامیان دکتر محمد باقر قالیباف پوست مو زیبایی zibaroo زیبارویان پارسی دلـتنگــ همیـشـگـــــــــی دلتنگ احساس تو محمدمبین احسانی نیا *bad boy* مرام و معرفت The best of the best هدهد دل شکســــته har an che az del barayad منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش روی بال فرشته ها ترخون کرمان ✿✘ یـہ دُنیــآ دِلَـم گـِرفـتـِہ ✘✿ عمارمیاندواب نت سرای الماس تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم سیرت پیشگان دختر و پسرای ایرونی وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده) من ودنیا عشق پاک mordan شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة عاشقانه ها پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش آشنایی قلبی خسته ازتپیدن بهار عشق دانلد اهنگ های جدید ღღشاید حال دلم خوب شودღღ ♥ღردپای عشق♥ღ EshGhrOyaIimAn ❤خاکســـــــتر عشـــق❤ پاتوق سرا مقاله های تربیتی آموزش تست زدن کنکور vagte raftan کمپین حمایت از باقری لنکرانی صداقت متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. ☻☺♫ روشنک خانم ☻☺♫ دقایق قصه های شب برای کوچولوها روزهای شیرین صدای نی ریز تک صلیب عشق ܓܨ☆ سکــــــوت بــــاران ☆ ܓܨ بسوی ظهور تنهـــــایــــے ____نازیانه_____ ترانه عشق کور آنجا که عقاب پر بریزد عکس ، مدل لباس جدید جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی معماری عاشقانه

ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی صحت دارد

 

 

در حالیکه امروز، برخی سایت‌های اصولگرا خبر رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را مخابره کردند، ساعتی پیش از یک منبع موثق مطلع شدیم این خبر صحت دارد و در رای‌گیری اعضای شورای نگهبان، رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام واجد احراز صلاحیت برای ریاست‌جمهوری شناخته نشده است. همچنین صلاحیت اسفندیار مشایی نیز رد شده است. گفتنی اینکه شورای نگهبان در حال حاضر 11 عضو دارد که برای تایید صلاحیت هر کاندیدا به رای 7 نفر نیاز است.
از سوی دیگر بنا به شنیده‌های غیر موثق، ولایتی، حدادعادل، قالیباف، رضایی، روحانی، عارف، جلیلی و فلاحیان جزو تایید شده‌ها هستند. انصراف عصر امروز باقری لنکرانی نیز به دلیل قطعی شدن رد صلاحیت وی و کارساز نشدن رایزنی‌ها، برای تایید صلاحیت او بوده است. در عین حال باید منتظر نامه فردای شورای نگهبان که از طریق ستاد انتخابات به اطلاع عموم خواهد رسید ماند و دید که آیا احتمالا و در آخرین دقایق این بازی حساس تغییراتی در بین اسامی رخ خواهد داد یا نه.

  
  

 فردی که فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد تایید نمی‌شود

  سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه کاندیداها باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند گفت : اگر فردی فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود .

به گزارش خبرگزاری مهر  عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان  در گفت و گو با برنامه " من طهران " شبکه خبری العالم ، گفت : اگر فردی رفتاری داشته باشد که اعتقادش را به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران مخدوش کرده یا محل تردید باشد، طبیعتا انتظار نداشته باشد که شورای نگهبان صلاحیتش را تایید کند؛ اما اگر در این چارچوب نباشد جمهوری اسلامی ایران یک کشور آزاد با معیارهای دمکراسی دینی است و طبیعتا هر کسی حق دارد حرفش را بزند.

وی افزود : شورای نگهبان مانع سخن گفتن یا طرح اعتراض های افراد نمی شود؛ اما باید در چارچوب قانون باشد، اگر این رفتار و گفتار، در چارچوب قانون بوده است شورای نگهبان طبعا با کسی کاری ندارد؛ ولی اگر خلاف این قوانین بوده و این شرایط اصل 115 را مخدوش کند طبیعتا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت اینگونه مسائل را مد نظر قرار خواهد داد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که ، آیا شورای نگهبان این نگرانی را دارد که با رد صلاحیت برخی نامزدها آشوب و اغتشاش شود و به همین دلیل تحت فشار باشد ،اظهارکرد : شورای نگهبان همچنان که امام خمینی (ره) می فرمودند ، منافع عالی نظام را درنظر می گیرد و براساس قانون اساسی عمل می کند طبیعتا این شورا، قانون اساسی را در چارچوب منافع عالی نظام رعایت کرده و سعی دارد که تصمیماتش در همین چارچوب اتخاذ شود.

وی افزود : شورای نگهبان برای انتخابات آینده نیز همینگونه عمل خواهد کرد و از هیچ کسی بجز خداوند بزرگ ترس و واهمه ای ندارد . همه افرادی که در شورا هستند ، مستقل می باشند و در تصمیماتشان، ترس از خدا را ملاک قرار می دهند نه ترس از دیگران را .

 شورای نگهبان تحت تاثیر احزاب و گروهها قرار نمی گیرد

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که این شورا تحت تاثیر احزاب ، گروهها و جریان های سیاسی قرار نمی گیرد و در تصمیم های خود برای بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری فقط به قانون تکیه دارد .
کدخدایی در باره امکان تاثیر نظرات و دیدگاههای احزاب و گروهها بر شورای نگهبان افزود: در این شورا تنها موضوعی که ملاک بررسی قرار نمی گیرد احزاب، گروهها، جریانهای سیاسی یا نظرات آنان به صورت رسمی است.

وی گفت : شورای نگهبان بر اساس احزاب، گروهها یا جناحها تصمیم گیری نمی کند بلکه ملاک ما قانون و مقررات است، در انتخابات گذشته مانند مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری از تمام گروهها و جناحها حضور داشتند و شورای نگهبان هیچ ابایی ندارد که افرادی که واجد شرایط باشند، از هر حزب، گروه و جناح نظراتشان را اعلام نماید.

شرایط نامزدها براساس قانون بررسی می شود
کدخدایی در باره وضعیت جسمی و یا سن نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: درقانون تصریح نشده که رییس جمهوری چه توانایی هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهار نظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل 115 کلی تلقی می شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید تواناییهای جسمی لازم را داشته باشند.

وی افزود : تا این دوره اشخاص ثبت نام کننده سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهار نظرداشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی تواند تایید شود، اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی های رییس جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره فتنه و جریان انحرافی گفت: درباره مباحث سیاسی در فضای سیاسی و اجتماعی، شورای نگهبان خود را مقید نمی کند به اصطلاحاتی که مطرح شده است طبیعتا گمانه زنی ها، شایعات و القاب سیاسی به افراد در حوادث مختلف در کشور نسبت داده می شود، اینکه تا چه اندازه اینها در شورای نگهبان مد نظر قرار می گیرد، باید در چارچوب قانون عمل کنیم، وظیفه ما این خواهد بود که آیا رفتار افراد و نه رفتار گروهها و جناحها با شرایط مندرج در اصل 115 مطابقت دارد.

کدخدایی درباره نامه صد نماینده برای رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی خاطرنشان کرد: این همان پاسخ اول را دارد که چون کشوری آزاد هستیم هر فرد یا گروه اظهار نظر می کند نسبت به افراد، اما شورای نگهبان نمی تواند درباره بررسی صلاحیتها به صحبتهایی توجه کند که برخی از اقشار مردم می گویند، ما باید حجت داشته باشیم نسبت به اعلام نظری که راجع به افراد ثبت نام کننده مطرح می شود، اگر قانون اجازه دهد افراد ثبت نام کنند، و صلاحیت داشته باشند ، اسامی مطرح شده فرقی برای این شورا ندارد.

نامزدها باید همه شرایط را داشته باشند

سخنگوی شورای نگهبان در باره امکان تاثیر پست و سمت افراد بر تصمیم شورای نگهبان اظهار کرد : داشتن سمت های مهم و موفقیت در تصدی اینگونه سمت ها می تواند دلیلی بر توانائی افراد حائز این سمت ها برای اداره امور کشورباشد؛ ولی تصدی چنین سمت هائی شرط اصلی نیست بلکه شرایط دیگری نیز وجود دارد به عنوان مثال اگر کسی در مدیریت کشوری فرد توانمندی باشد؛ ولی در مسائل اعتقادی و مبانی جمهوری اسلامی ایران مشکل داشته باشد ، طبیعتا در رقابت انتخاباتی نمی تواند حضور داشته باشد؛ لذا نامزدها برای ورود به رقابت انتخاباتی باید همه شرایط لازم را داشته باشند.

وی افزود : اگر یک فرد کارکشته و قوی و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران برای انتخابات نامزد شود؛ ولی ایرانی الاصل نباشد هر چند در ایران زندگی کند یا تابعیت جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشد ، این فرد هم نمی تواند وارد انتخابات شود .

کدخدایی در باره نوع نگاه شورای نگهبان به دیدگاه های نامزدها درباره مسائل سیاسی مانند رابطه با آمریکا و برنامه هسته ای ایران، خاطرنشان کرد : این دیدگاه ها ، نظرات نامزدها است و شورای نگهبان مفصلا وارد این مسائل نخواهد شد ولی اگر فردی سیاست های کلان ایران را قبول داشته باشد ، طبیعتا مورد قبول شورای نگهبان قرار خواهد گرفت ولی اگر سیاست های کلان ایران را قبول نداشته باشد به عنوان مثال معتقد به برخی از اصول قانون اساسی نباشد ، که این امر در تأیید صلاحیت وی مؤثر است .

وی هرنوع تصمیم گیری در شورای نگهبان را در چارچوب قانون عنوان کرد و در باره شایعه تاثیر از سوی مقام ها بر تصمیم های این شورا گفت : حرف و حدیث های بدون مدرک و دلیل در واقع شایعه است. کسانی که به شورای نگهبان ایراد می گیرند ، باید قانون اساسی ایران را بررسی کنند .

وی افزود : قانون اساسی ایران مبتنی بر نظام دینی مردم سالار است که امور مربوط به رهبری از جمله انتخاب ، استمرار و وظایف و غیره را مشخص کرده است و ساختار و وظایف نهادهای دیگر را نیز تعیین کرده است تا به فعالیت خود بپردازند. آیا اگر نهادی به وظایف خود عمل کند ، این به معنای آنست که این نهاد تابع نظرات یا فشارهای افراد یا مراکز دیگری است ؟ اگر این فرض را بپذیریم ، همه نظامات سیاسی دنیا زیرسؤال خواهند رفت . لذا کسانی که مدعی تأثیر قوای مختلف در شورای نگهبان هستند ، باید مستندات و مدارک خود را ارائه بدهند و بی مدرک و دلیل صحبت نکنند. همچنین قانون اساسی روابط شورای نگهبان با قوای سه گانه و رهبری را مشخص کرده است و ما براساس این چارچوب حرکت می کنیم .

تاکنون هیچ اسمی به وزارت کشور اعلام نشده است

سخنگوی شورای نگهبان در باره وضعیت فعلی بررسی صلاحیت ها در شورا گفت: بررسی های این شورا در باره صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ اسمی به وزارت کشور اعلام نشده است.

کدخدایی افزود : شورای نگهبان در مهلت قانونی بررسی صلاحیت ها قرار دارد و طبق ماده 57 قانون انتخابات ریاست جمهوری این مهلت 5 روز است و بر اساس تبصره آن 5 روز دیگر هم می توان به این مهلت اضافه کرد. تاروز سه شنبه که پایان این مهلت است امیدواریم بتوانیم وضعیت صلاحیت کاندیداها را به وزارت کشور اعلام کنیم.

وی گفت : عددهایی که در رسانه ها مطرح می شود همه گمانه زنی و شایعه است و من هیچ کدام را تایید نمی کنم ؛ نسبت به عددها حساسیتی نداریم و معیارهای خاص خود را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بررسی ها درحال انجام است و پس از پایان کار اسامی توسط وزارت کشور به رسانه های گروهی اعلام خواهد شد ، افزود : در شورای نگهبان از 12 نفر عضو برای امور این چنینی نیازمند 7 رای است تا صلاحیت یک فرد به رسمیت شناخته شود. اگر بیش از 7 رای به فردی داده شود صلاحیت وی تایید می شود و اگر کمتر از این مقدار باشد به معنای عدم احراز صلاحیت فرد ثبت نام کننده است.

سخنگوی شورای نگهبان در باره ساز و کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها اظهار کرد : اصل 115 قانون اساسی این شرایط را در دو بخش مقرر کرده که براساس آن این افراد باید از رجال سیاسی و مذهبی باشند و شرایطی مثل تابعیت جمهوری اسلامی، ایرانی الاصل بودن ، دارای تقوا و امانت و مدیر و مدبر بودن نیز برای آنان ذکر شده است.

وی گفت : در بخش اول مدت ها بحث بود که رجال سیاسی و مذهبی به چه کسی اطلاق می شود و آنچه که برداشت عمومی اعضای محترم شورای نگهبان بود این است که شخصیت های برجسته کشوری که در زمینه های مذهبی و سیاسی فعالیت های چشمگیر و ویژگی های بارزی داشته اند و عملکرد آنان به طوری بوده که مردم و افکار عمومی آنها را به عنوان یک شخصیت برجسته سیاسی ومذهبی شناخته باشند. یعنی باید در ترویج اسلام و دین رسمی کشور فعالیت داشته و در مسائل سیاسی نیز همین طور. اگر در این طبقه قرار گیرند شرایط بخش دوم بر آنها تطبیق داده می شود . طبیعتا برای کسانی که سابقه مدیریتی داشته اند ما سوابق آنها را بررسی می کنیم و کسانی هم که دارای این سابقه نیستند بحثی درباره برنامه های آنها خواهیم داشت و شناخت اجمالی شورای نگهبان از این افراد زمینه ای است تا بتوانند درباره آنان ابراز نظر کنند.

کدخدایی در باره تعداد نامزدهای مورد نظر برای حضور در انتخابات گفت : برای شورای نگهبان اهمیتی ندارد که چه تعداد ثبت نام می کنند و یا چه تعداد تایید صلاحیت می شوند بلکه معیار اصلی برای این شورا شرایط اصل 115 قانون است و غیر از این محدودیت دیگری نداریم . حتی اگر تعداد به 30 نفر برسد و فرقی نمی کند که تعداد 4 نفر باشد همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 شاهد بودیم


  
  
برخی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ادامه رقابت انصراف داده‌اند، انصراف‌هایی که در روزهای آتی هم قطعا ادامه خواهد  مدت‌ها قبل از آغاز رسمی ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از چهره‌های سیاسی جریان‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و حامیان دولت اعلام کاندیداتوری کردند اما با فرارسیدن موعد ثبت‌نام‌ها، برخی از آنها با ثبت‌نام نکردن و برخی دیگر چند روز پس از ثبت‌نام، به نفع کاندیداهای دیگر کناره گیری کردند.
 
براساس اعلام وزیر کشور، "در اولین روز ثبت‌نام داوطلبین انتخابات، 75 نفر، در روز دوم 69 نفر، در روز سوم99 نفر و در روز چهارم 123 نفر و در مجموع، 366 نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند."
 
آنطور که وزارت کشور اعلام کرده، یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، 24 خردادماه در سراسر کشور و شعبه‌های خارج از کشور برگزار می‌شود.
 
** اصولگرایان
 
یحی آل اسحاق، محمدرضا باهنر، مصطفی پورمحمدی، 3 کاندیدا از مجموع 5 کاندیدای جبهه پیروان یا ائتلاف 5نفره هستند که در روزهای آخر ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به نفع گزینه نهایی این ائتلاف یعنی محمدحسن ابوترابی‌فرد انصراف دادند.
 
ائتلاف 3نفره اصولگریان نیز اعلام کرده که از میان غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی نهایتاً یک نفر معرفی و دو نفر دیگر به نفع وی انصراف خواهند داد.
 
ارسلان فتحی‌پور، نماینده اصولگرای مجلس نیز که چند روز پیش از آغاز ثبت نام‌ها در یک نشست خبری، رسما اعلام کاندیداتوری کرده بود، با صدور بیانیه‌ای رسما از حضور در انتخابات انصراف داد.
 
با کاندیداتوری سعید جلیلی هم، کامران باقری لنکرانی نیز گفته که گفتمان انقلاب اسلامی در نهایت یک نماینده در انتخابات خواهد داشت. این، گمانه‌زنی‌ها درباره انصراف لنکرانی به نفع سعید جلیلی را افزایش داده است.
 
** حامیان دولت

 
محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری، شاید شاخص‌ترین چهره منصرف باشد؛ محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد روز آخر ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به جای رحیمی، مدارک وی را تکمیل و رسما ثبت نام کرده بود.
 
پس از وی، علی اکبر جوانفکر مشاور رئیس جمهور، نیز در حمایت از کاندیداتوری مشایی انصراف داد.
 
** اصلاح‌طلبان
 
محسن بهرامی، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری هم گفته که در دیدار شریعتمداری با هاشمی رفسنجانی پس از ثبت نام‌ها، هاشمی از وی خواسته که فعالیت‌های ستادهای انتخاباتی‌اش ادامه پیدا کند تا اینکه  خود هاشمی در مورد نحوه تغییر ستادها به لحاظ  ادغام، انحلال و یا انصراف ستادها، تصمیم‌گیری کند.
 
محمد رضا عارف هم گفته که مشی من رقابت با هاشمی رفسنجانی نیست. برخی تحلیلگران می‌گویند که وی در نهایت به نفع هاشمی رفسنجانی کنار خواهد کشید.
 
جواد اطاعت هم که در روزهای نه چندان دور عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بوده و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود، به نفع هاشمی رفسنجلانی اعلام انصراف کرده است.
 
حسن روحانی هم که برخی منابع در همان روز ثبت‌نامش اعلام کردند که وی به نفع هاشمی رفسنجانی کنار می‌کشد و بعد رسماً این خبر تکذیب شد، به خبرگزاری تسنیم گفته است که، معلوم نیست من به نفع هاشمی کناره‌گیری کنم یا هاشمی به نفع من؛ این موضع گمانه‌زنی ها درباره احتمال انصراف وی به نفع هاشمی رفسنجانی را کاهش داده است.
 
اینها هم داوطلبانی هستند که یا کناره‌گیری کرده و یا در آستانه کناره‌گیری از حضور در رقابت‌های انتخاباتی هستند؛ رقابت‌هایی که برخی کارشناسان آن را یک دو قطبی بین اصولگریان و ائتلاف فتنه و انحراف می‌دانند.

  
  

احتمال رد صلاحیت هاشمی به خاطر کهولت سن

 عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان می تواند در بررسی صلاحیت آقای هاشمی اغماض کند چرا که اگر بخواهد مرّ قانون را اجرا کند با توجه به کهولت سن آقای هاشمی صلاحیت وی تایید نخواهد شد.

محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آنچه که تاکنون در صحنه سیاسی کشور و در آستانه انتخابات با توجه به ثبت نام کاندیداهای مختلف افتاده است، خیر است و ما این وضعیت را به فال نیک می گیریم، گفت: همانطور که قبلا پیش بینی می شد جریان اشرافی با نماد هاشمی با عنوان یک قطب انتخابات ریاست جمهوری و جریان انحرافی با نماد مشائی قطب دوم انتخابات و قطب سوم نیز جریان اصولگرا است که تا کنون در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کرده اند.

عضو جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی تصریح کرد: جریان اصولگرایی دو شاخه دارد. یک بخش حول محور ائتلاف سه گانه شکل می گیرد که به نظر می رسد در حال حاضر قالیباف در بین سایر اعضا رأی بیشتری داشته باشد و شاخه دیگر نیروهای انقلابی تر و حزب اللهی تر و دارای گفتمان نزدیک به هم هستند که نماد آن جلیلی و زاکانی هستند.

وی افزود: البته بین این دو شاخه اصولگرا می توان هماهنگی ایجاد کرد و حدادعادل در ایجاد این هماهنگی نقش مفیدی می تواند ایفا کند.

دهقان اظهار داشت: شورای نگهبان می تواند در بررسی صلاحیت آقای هاشمی اغماض کند چرا که اگر بخواهد مرّ قانون را اجرا کند البته فارغ از مسایل سیاسی با توجه به کهولت سن آقای هاشمی و اینکه دیگر توانایی اداره کشور را ندارد صلاحیت وی تایید نخواهد شد.

نماینده مردم طرقبه و چناران افزود: وقتی طبق قانون یک نماینده مجلس که کار اجرایی ندارد و بیشتر با فکرش کمک میدهد، نباید بیشتر از 75 سال سن داشته باشد پس به طریق اولی رئیس قوه مجریه که کار سنگین اجرایی کشور را بر عهده دارد نباید بیشتر از 75 سال سن داشته و بلکه باید جوان تر، با نشاط تر و پر کار تر باشد.

وی با بیان اینکه با تمام احترامی که به افراد پا به سن گذاشته دارم اما واقعیت امر این است که این گونه افراد قادر به اداره کشور آن هم در این شرایط نیستند.


  
  

باسمه تعالی

براساس نظر سنجی صورت گرفته توسط  صدا و سیما، محمد باقر قالیباف و سید محمد خاتمی در صدر میزان اقبال عمومی به نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری قرار دارند.
یک منبع آگاه در گفت و گو با فرارو، جزییات نتایج مرکز نظرسنجی سازمان صدا و سیما را اعلام کرد. بنا به اعلام این منبع آگاه  این نظر سنجی در روز 25 فروردین ماه انجام شده است. 

بر اساس این گزارش نتایج به دست آمده از میزان اقبال عمومی مردم به نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری به این شرح است:

1-محمد باقر قالیباف             4/19   درصد
2- سید محمد خاتمی           5/14    درصد
3- علی اکبر هاشمی           2/13   درصد
4- علی اکبر ولایتی               8/6  درصد
5- غلامعلی حداد عادل         7/6   درصد
6- علی لاریجانی                     6    درصد
7- محسن رضایی                    5    درصد
8- اسفندیار رحیم مشایی       2/4    درصد

براساس اعلام این منبع آگاه اقبال عمومی نسبت به بقیه نامزدهای احتمالی کمتر از 8 نفر ذکر شده است.لازم به ذکر است مرکز نظر سنجی صدا و سیما از مهمترین و معتبرترین مراکز نظرسنجی کشور به حساب می آید. این مرکز سال هاست که در زمینه افکار سنجی فعالیت می کند.


  
  

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار با دکتر قالیباف با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) خاطرنشان کردند: روزانه بالغ بر دوهزار نامه به دست من می رسد و در جریان مسائل و مشکلات مردم هستم و اقدام هایی که شما در شهر تهران انجام می دهید باعث علاقه مندی بیشتر مردم به انقلاب و نظام می شود اما باید از اقدامات و فعالیت ها اطلاع رسانی بهتر و گسترده تری صورت گیرد  .   

ایشان خطاب به شهردار تهران گفتند: شما مرد موفقی هستید، هم خوب فکر می کنید و هم مرد عمل هستید. مدیریت نیازمند خلاقیت و ابتکارات است که شما هم از آن برخوردارید   .   

آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: هیچ موقع نباید از پیشرفت قانع شوید و بدانید همیشه راه تعالی و پیشرفت وجود دارد و خدمت به مردم و نظام از بزرگترین نعمات خداوندی است   .   

آیت الله محمد یزدی در دیدار با شهردار تهران ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س)، با اشاره به فعالیت های شهرداری تهران گفت: بهترین قاضی عادل مردم هستند، وقتی با مردم رفت و آمد داریم و یا آن ها را به دلایل مختلف ملاقات می کنیم، صحبت های آن ها نشان می دهد خدمات شهرداری تهران در بخش های مختلف چشمگیر بوده و برای مردم کاملا قابل لمس است   .   

وی افزود: به حمدالله شهرداری نشان داده به دور از بازی های سیاسی کار خود را در خط و مسیر صحیح و اصیل به خصوص در حوزه فرهنگی انجام می دهد و هیچکس نمی تواند این موضوع را انکار کند. 

وی خطاب به قالیباف تأکید کرد: خدمت در نظام اسلامی خدمت به دین و مردم و اثبات این نکته است که اسلام می تواند رشد بیشتری را فراهم کند. خدا به شما این توفیق را داده و باید قدر این توفیق را بدانید  .

 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نکته مهمی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند و من در عمل می بینم در تهران اجرایی شده توجه به ظواهر اسلامی و معماری اسلامی در شهرسازی است. باید توجه داشت که پایتخت ایران اسلامی همان طور که شهرداری تهران تلاش کرده باید به گونه ای باشد که به دور از معماری غربی، ظواهر و ویژگی های یک شهر اسلامی را داشته باشد  .   

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار با شهردار تهران با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) گزارش ارایه شده از سوی قالیباف در ابتدای دیدار در حوزه فعالیت های دینی، فرهنگی و عمرانی را لذت بخش دانستند و خاطرنشان کردند: صرف بیان لفظی اقدامات انجام شده بسیار شیرین و خوشحال کننده است؛ حال که این اقدامات اجرایی شده شیرینی و حلاوت آن چند برابر می شود  .

 آیت الله العظمی سبحانی در این دیدار ‌ضمن ابراز خشنودی از نام گذاری بوستانی بزرگ  در تهران به نام "ولایت" خاطرنشان کردند: ‌هر چه نام بزرگان، ‌ائمه معصومین (ع) و حتی شعرای دینی و امثال آن برای خیابان ها و اماکن شهری باشد بسیار پسندیده است و به شهردار تهران پیشنهاد می کنم خیایان و یا مکان مناسبی را با نام مبارک امام صادق (ع) نامگذاری کنند  .   

آیت الله العظمی سبحانی خطاب به شهردار تهران و سایر مسئولان با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در ارتباط با مسئولان حکومتی گفتند: مسئولان فقط مسئول انسان ها نیستند بلکه مسئول جانداران و بقعه هایی که دراختیار مردم است نیز هستند، دایره مسئولیت محدوده به انسان ها نیست و آنچه از فعالیت های شهرداری در این زمینه رو به رشد باشد جای خوشحالی است و قطعا این موفقیت باعث افتخار نظام است   .   

پس از ارائه گزارشی توسط  شهردار تهران از مجموعه فعالیت های انجام شده در شهرداری، آیت الله العظمی وحید خراسانی بیان داشتند: هر مسئولی که به کاری مشغول است باید نسبت به آن کار اشراف داشته باشد، شهرداری یعنی دارنده شهر و خواه ناخواه جنبه صاحب شهر را دارد، شهر یعنی مجمع اجتماع بشر، ‌یعنی مجموعه انسان ها که انسان ها از جوهر عقل گرفته شده که این جوهر اساس انسانیت است؛ ‌در این صورت شهردار که مقام سیطره در شهر را دارد به عنوان صاحب شهر است و تمام افراد عائله او محسوب می شوند.

 مرجع جهان تشیع با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسائل دینی و مذهبی و به خصوص اقامه عزای حضرت زهرا (س) در تهران افزودند: خوشبختانه از زمانی که شما مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتید تغییرات در شهر کاملا محسوس است و باعث خیر بسیار بودید و این ها به خاطر فطرتی است که دارید  .

 آیت الله العظمی وحید خراسانی در ادامه خاطرنشان کردند: یکی از مشکلات ما در حوزه تصدی مسئولیت ها این است که ما متصدی مقام هایی می شویم که نه مقام را می شناسیم و نه کرسی که آن را می گیریم، ‌یکی از اشتباه ها در امر مدیریت استفاده از افرادی است که شایستگی آن کار را نداشته باشند و این یعنی به دستورات دین به درستی عمل نمی کنیم   .

 آیت الله العظمی علوی گرگان ضمن تشکر از فعالیت های انجام شده در شهرداری تصریح کردند: انصافا آنچه ما مطلع هستیم و از هر گروهی درباره فعالیت های شهرداری پرسیدیم، صحبت از تدبیر و خدمات چشمگیر شهرداری است، تهران را نمی توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد چون طرح جامعی نداشت، ‌راهها درست نبود و مشکلات بسیاری پیش پای مردم بود، ‌اما امروز از حسن تدبیر مسئولان شهرداری، ‌خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته و این تغییرات تاثیر زیادی در پیشبرد کارهای کشور و اقتصاد کشور و غیره دارد .

 مرجع جهان تشیع در این دیدار و پس از ارائه گزارش شهردار تهران از مجموعه فعالیت های شهرداری، آیه ای از سوره توبه را قرائت کردند که در آن خداوند رستگاران را این گونه معرفی می کند که آن ها کسانی هستند که ایمان آورده، مهاجرت می کنند و جهاد می کنند و گفتند: شاید خیلی ها این فعالیت هایی را که شما انجام داده اید انجام می دهند اما ممکن است در راه خدا نباشد، ‌در راه خدا بودن‌، انسانی بودن و بشر دوستانه بودن است و مردی که ریاستی در دست دارد خود را مسئول می داند و باید در قبال مردم و حقوق مردم پاسخگو باشد. 

آیت الله العظمی نوری همدانی در این دیدار ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) بیان داشتند: قبل از انقلاب عقب ماندگی های بسیاری در ایران از جهت اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و ... داشتیم و دشمنان آن را بر پای اسلام می نوشتند و می گفتند اسلام پاسخگوی نیازهای بشر نیست اما با وقوع انقلاب اسلامی گام های مهمی که در همه ابعاد عمرانی، اجتماعی و آبادانی برداشته شد نشان داد اسلام تا چه حد موفق است.

 آیت الله جوادی آملی در این دیدار ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه (ص) از شهردار تهران به خاطر ارائه گزارش از فعالیت های شهرداری تهران در حوزه های مختلف تشکر کرد و گفت: این گزارشات هم امید بخش بود و هم زمینه ساز پیشرفت بیشتر.

 وی ادامه داد: آن چه که شهرداری ها را کامیاب می کند، در سایه نقشه جامعی از کل کشور است چون با وضعیت فعلی و قوانین شهری، شهر را شهرداری اداره نمی کند بلکه ارگان ها و دستگاه های مختلفی در اداره یک شهر دخیل هستند که همین امر موجب برخی مسائل و مشکلات می شود.

 آیت الله جوادی آملی افزود: به نظر می رسد باید نقشه جامعی به تایید شورهای شهر برسد، تهیه شود تا تمام دستگاه ها و سازمان ها خود را مقید به رعایت و التزام به آن بدانند در این صورت است که شهرداری ها می توانند نمود بهتری داشته باشند و به طور مشخص پیشرفت های شهرداری تهران نیز دوچندان شود.

 مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: امروز وقتی از تهران می گذریم تغییرات را در شهر کاملا احساس می کنیم. در تهران هم کار فراوان انجام می شود و هم کارها با سلیقه و مناسب صورت می گیرد، از همین جهت همیشه شهردار تهران را دعا می کنیم.

 آیت الله مقتدایی در دیدار با دکتر محمد باقر قالیباف با اشاره به فعالیت های شهرداری در زمینه مسائل دینی و مذهبی و اقدامات انجام شده در رابطه با توسعه مدارس حوزی در تهران گفت: امیدواریم اقداماتی که شهرداری تهران در رابطه با ساخت، تجهیز و توسعه مدارس حوزی دارد همچنان با سرعت ادامه یابد تا بتوانیم از مجموعه طلاب تربیت شده در حوزه های مختلف استفاده کنیم و این کار باقیات صالحاتی است که برای ما می ماند. وقتی شما یک حوزه علمیه می سازید پایگاهی برای سربازان امام زمان (عج)خواهد بود.

 مدیر حوزه های علمیه ای کشور خطاب شهردار تهران گفت: کارهایی که شهرداری تهران انجام می دهد عام المنفعه است و محبوب ترین فرد نزد خدا کسی است که نفعش بیشتر به دیگران برسد و شما کارهای عام المنفعه بسیاری دارید. این ها اعمال نیک و ماندگاری است که در کارنامه انسان می ماند و همیشه نامه عمل انسان را باز نگاه می دارد.

 


  
  

به گزارش پایگاه خبری صراط، تاکنون اصولگرایان با دو ائتلاف 1+2 یا ائتلاف سه گانه متشکل از قالیباف، ولایتی و حداد عادل و ائتلاف 2+3 یا ائتلاف اکثریت اصولگرایان، متشکل از پور محمدی، باهنر، آل اسحاق، ابوترابی و متکی در انتخابات اعلام حضور کرده اند و بر اساس توافقات صورت گرفته بین اعضا، مقرر شده تا یک نفر از هر ائتلاف به عنوان نامزد نهایی در رقابتهاب انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری حاضر شود.

آنگونه که اعضای ائتلاف سه گانه و  ائتلاف اکثریت اصولگرایان اعلام کرده اند، برگزاری نظر سنجی و اعلام فرد حائز بیشترین آرا به عنوان سازوکار معرفی نامزد نهایی هر یک از این دو ائتلاف، در نظر گرفته شده است.

با این تفاسیر و به رغم اینکه هنوز نظر سنجی مورد اجماعی همه اعضا در این دو ائتلاف برگزار نشده چندی پیش قالی باف مدعی شد بیشترین رای را در نظرسنجی ها داشته و به احتمال زیاد خروجی ائتلاف سه گانه او خواهد بود .

از سوی دیگر برخی شواهد و قرائن و افزایش فعالیتهای انتخاباتی دکتر ولایتی طی روزهای اخیر، گمانه زنی هایی که حاکی از معرفی ولایتی به عنوان نامزد نهایی ائتلاف 2+1 است، تقویت کرده است.

این در حالی است که کم تحرکی و سکون در اردوگاه غلامعلی حدادعادل نشان از آن دارد که ظاهرا اطرافیان رییس سابق مجلس شورای اسلامی کمترین شانس را برای معرفی او به عنوان نامزد نهایی این ائتلاف در نظر گرفته اند.

در ائتلاف مقابل نیز در حالیکه حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در گردهمایی مجمع طلاب و فضلای قمی اعلام کرد که در هر یک از این دو ائتلاف قرار شد یک نفر انتخاب و وارد رقابت شود و من نیز بر عهدی که با ائتلاف پنج نفره بسته‌ام پایبندم، هر چند که در نظر سنجی‌ها من از دیگران در ائتلاف جلو‌تر هستم، باهنر نیز در جمع همشهریانش گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در ائتلاف پنج گانه رأی من از همه بیشتر است.

در این میان آنطور که برخی نظرسنجی های اینترنتی نشان می دهد منوچهر متکی که از ماهها قبل فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده از شانس کمی برخوردار نیست، اما نایب رئیس اول مجلس حجت الاسلام ابوترابی فرد نیز قطعا خود را فرد معرفی شده از سوی ائتلاف 3+2 دانسته و چندی پیش اعلام کرده بود که بیشترین تعامل را با جبهه پایداری انقلاب می تواند داشته باشد .

البته به رغم توافق صورت گرفته به نظر می رسد روند امور و برخی اظهارات اعضا نشان می دهد که حتی ممکن است قبل از برگزاری نظر سنجی صحنه شفاف تر شده و برخی لقب خروجی های زود هنگام را به خود اختصاص دهند.

با این تفاسیر و در نظر گرفتن روند تحولات و اظهار نظر های اعضای این دو ائتلاف به نظر می رسد از مجموع هشت نامزد حاضر اصولگرا ظاهرا غلامعلی حداد عادل و یحیی آل اسحاق هستند که شانس کمی برای خود قائل بوده و باید از هم اکنون پیش بینی کرد دو کاندیدای خارج شده از لیست یا خروجی های زودهنگام از هم اکنون تعیین شده، این دو هستند .


  
  
پیامهای عمومی ارسال شده